Współczesny rynek zmienia się w błyskawicznym tempie, a wraz z nim zmieniają się także same przedsiębiorstwa. Obecnie mamy do czynienia z intensywnym kształtowaniem się konkurencji oraz prawdziwym natłokiem firm, które operują w tym samym sektorze. Determinuje to przedsiębiorców do sięgania po zaawansowane narzędzia informacyjne, mające na celu między innymi poznanie potencjalnych kontrahentów, z którymi warto by było połączyć siły. Jednym z takich rozwiązań jest wywiad gospodarczy – jego głównym celem jest zdobycie informacji na temat innej firmy, z którą chce się podjąć współpracę. Osoby przeprowadzające ten wywiad nie operują nielegalnymi środkami, a ich cele nie stoją w opozycji do etyki biznesowej. Jakie działania są podejmowane w tym zakresie? Sprawdźmy to!
Jakie metody wykorzystuje się w wywiadzie gospodarczym?
Za przeprowadzenie wywiadu gospodarczego najczęściej odpowiadają firmy i kancelarie windykacyjne. W drugim przypadku, wywiad gospodarczy oferowany przez kancelarię gwarantuje uzyskanie naprawdę wielu istotnych informacji, które mogą pomóc przy windykacji należności. W wywiadzie gospodarczym eksperci zazwyczaj posługują się różnymi metodami do zdobywania danych dłużników. Mowa tu między innymi o:
-
metodach oficjalnych – zbiór informacji potwierdzonych urzędowo;
-
metodach nieoficjalnych – zbiór informacji uzyskany od osób czy firm mających w przeszłości styczność z prześwietlanym przedsiębiorstwem;
-
metodach poufnych – zbiór informacji urzędowych, bankowych oraz ekonomicznych.
Na stronie internetowej www.aif.com.pl, prowadzonej przez AIF Kancelaria, zainteresowani mogą dowiedzieć się więcej o wywiadzie gospodarczym z perspektywy specjalistów, którzy specjalizują się między innymi w windykacji. Standardowy zakres wywiadu gospodarczego obejmuje zazwyczaj aspekty takie jak między innymi:
-
sprawdzenie, ustalenie oraz potwierdzenie danych rejestrowych przedsiębiorstwa;
-
ustalenie osób upoważnionych do reprezentacji firmy;
-
sprawdzenie upadłości oraz układów;
-
ustalenie powiązań kapitałowych;
-
analizę ksiąg wieczystych.
Działania profesjonalistów są naprawdę szerokie, dzięki czemu firma może mieć pełen wgląd w sytuację gospodarczą potencjalnego kontrahenta jeszcze przed nawiązaniem z nim współpracy. To bardzo istotne, zwłaszcza z perspektywy współczesnego podejścia do biznesu.
Sytuacje, w których warto przeprowadzić wywiad gospodarczy
Wywiad gospodarczy warto przeprowadzić w kilku sytuacjach. Najpopularniejsze z nich to weryfikacja potencjalnego kontrahenta czy sprawdzenie sytuacji dłużnika. Oprócz tego, wywiad gospodarczy może dotyczyć również opłacalności i szans wejścia na rynek zagraniczny. Podmioty planujące ekspansję mogą zlecić przeprowadzenie kompleksowej analizy rynku oraz opłacalności dywersyfikacji usług w obrębie jednego rynku. Wywiad gospodarczy może być również skutecznym narzędziem poprzedzającym planowaną inwestycję. Sytuacja ekonomiczna oraz płynność finansowa potencjalnego partnera biznesowego może przekładać się na opóźnienia w płatnościach. Współpraca z profesjonalną firmą jest w stanie pomóc w zdobyciu przewagi konkurencyjnej nad podobnymi podmiotami, podjęciu odpowiednich kroków, a także szybkiej identyfikacji potencjalnych zagrożeń dla przedsiębiorstwa.