Liczba użytkowników Platformy Usług Elektronicznych ZUS przekroczyła 11,7 mln. Każdy z nich może składać wnioski i generować dokumenty z danymi ze swojego konta np. zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek. A wszystko to bez konieczności wizyty
w placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
PUE ZUS umożliwia dostęp do danych zapisanych na indywidualnym koncie ubezpieczonego przez Internet, w każdym miejscu i czasie. Można za jego pośrednictwem składać wnioski i otrzymywać odpowiedzi drogą elektroniczną.
Płatnicy składek mogą tą drogą zgłosić nowego pracownika i obsługiwać rozliczenia, ale też utworzyć zaświadczenie o niezaleganiu samodzielnie i przekazać do instytucji, która tego oczekuje.
– Osoby ubezpieczone mogą np. obliczyć prognozowaną wysokość emerytury. Oni także mogą sami tworzyć elektroniczne dokumenty z wybranymi danymi z konta potrzebnymi np. w banku czy urzędzie. W taki sposób można na przykład utworzyć dokument z informacją o aktualnych zgłoszeniach do ubezpieczeń, wysokości podstawy wymiaru składek, przerwach w pracy lub członkach rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego. Dokument jest potwierdzony elektroniczną pieczęcią ZUS, a jego autentyczność można zweryfikować online – informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
Emeryci i renciści oprócz generowania zaświadczeń mogą również złożyć wniosek o zmianę danych. Mają dostęp do szczegółowych informacji o otrzymanych świadczeniach. Wszyscy ubezpieczeni mogą również sprawdzić swoje zwolnienia lekarskie. Dostęp do nich mają też pracodawcy.
Na PUE ZUS też złożyć wnioski o świadczenia dla rodzin: 500 plus, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, dofinansowanie do pobytu dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub dziennego opiekuna oraz 300 zł na wyprawkę szkolną.
PUE ZUS pozwala również zarezerwować wizytę w placówce Zakładu na konkretny dzień i godzinę, unikając w ten sposób oczekiwania w kolejce.
Założenie profilu na PUE trwa kilka minut i można to zrobić w każdej chwili. Wystarczy wejść na stronę zus.pl, wybrać sposób rejestracji i wypełnić formularz. Następnie należy ustalić hasło do konta, a na podany w formularzu adres e-mail dostaniemy login. Ze względów bezpieczeństwa trzeba również potwierdzić swoją tożsamość, można to zrobić m.in. za pomocą profilu zaufanego ePUAP, podpisu elektronicznego (certyfikatu kwalifikowanego) bądź osobiście w każdej placówce ZUS. Konto na PUE można zarejestrować także poprzez serwis bankowości elektronicznej.