15 maja Spółka KM odebrała kolejne dwa pojazdy typu FLIRT3. Tym samym w parku taborowym jest już 55 elektrycznych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych przez siedlecką firmę Stadler Polska.
W połowie bieżącego miesiąca w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu zostały podpisane końcowe protokoły techniczne pojazdów o numerach 54 i 55. Zostały one wyprodukowane w ramach ostatniej, czyli piątej umowy wykonawczej, zawartej pomiędzy Spółką „Koleje Mazowieckie – KM” a Stadler Polska w 2022 r.
Maj to szczególny miesiąc dla Polski między innymi dlatego, że 19 lat temu, dokładnie 1 maja, zostaliśmy krajem członkowskim Unii Europejskiej. Spółka KM już od 13 lat efektywnie pozyskuje środki unijne na inwestycje taborowe, dotyczące zarówno zakupów nowych pojazdów, jak i modernizacji tych starszego typu. Dzięki tym przedsięwzięciom znacznie zwiększył się standard oraz poziom bezpieczeństwa podroży na mazowieckich szlakach.
Obecnie realizowany kontrakt na dostawę 61 pięcioczłonowych pojazdów w 64% finansowany jest ze środków unijnych. Ostatnia umowa wykonawcza obejmuje dostawę 16 ezt przeznaczonych do obsługi linii Warszawa – Tłuszcz. Wartość wspomnianej umowy to ponad 530 mln zł brutto, a jej dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi ponad 215 mln zł.
ER160 FLIRT to jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej pojazdy, mogące osiągać prędkość do 160 km/h. Ich pudła zostały wykonane ze stopów aluminiowych, dzięki czemu są lekkie, a ich nowatorskie rozwiązania techniczne gwarantują niskie zużycie energii elektrycznej. Długość całego składu (ze sprzęgami) to 98,2 metra. Masa służbowa to 140 ton.
We wnętrzu każdego z pojazdów znajduje się 279 miejsc siedzących dla pasażerów, a także przestrzeń z wieszakami na rowery oraz półki na większy bagaż. EZT FLIRT posiadają bezprzewodowy dostęp do internetu, wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i z ograniczoną mobilnością, tj. platformy i mocowania dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, toalety z obiegiem zamkniętym przystosowane dla potrzeb tych osób oraz. W wagonie C zintegrowano pętlę indukcyjną. Wysyła ona sygnał elektromagnetyczny do aparatów słuchowych osób niesłyszących, aby udostępnić im dane z systemu informacji pasażerskiej.
Na pokładach pojazdów znajdują się defibrylatory AED. Zabudowane w wagonie C, pozostają w ciągłej gotowości do ratowania życia ludzkiego. W przypadku otwarcia pudełka z defibrylatorem monitoring uaktywnia kamerę skierowaną na urządzenie, a na ekranie w kabinie maszynisty pojawia się informacja o wyjęciu urządzenia. W pudełku urządzenia znajduje się intuicyjna instrukcja użytkowania.
W toaletach zabudowano system gaśniczy oparty wyłącznie na przyjaznych dla środowiska płynach (mgła wodna). W momencie wystąpienia pożaru (system działa także na dym papierosowy) aktywuje się czujnik przeciwpożarowy, a maszynista ma możliwość aktywacji środka gaśniczego. Monitoring natychmiast uaktywnia kamerę skierowaną na kabinę toalety w celu podglądu zaistniałego zdarzenia.
Te nowoczesne pojazdy stopniowo zastępują zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne EN57 na trasach obsługiwanych przez KM.
Źródło: Koleje Mazowieckie
Fot.: Fanpage Linia Kolejowa nr 6 Warszawa Wileńska – Małkinia
Koleje Mazowieckie
A co z Małkinia Łochowem chcemy flirty plis