7,5 mln zł samorząd Mazowsza przeznaczył na pożyczkę długoterminową dla spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. To zielone światło dla niezbędnej dla dalszego funkcjonowania lotniska modernizacji drogi kołowania oraz wymiany świateł na pasie startowym. Umowę pożyczki z zarządem portu podpisali dzisiaj marszałek Adam Struzik i wicemarszałek Wiesław Raboszuk.
O konieczności remontu pasów mówiło się już od 2018 r. Jednak dopiero teraz wszyscy udziałowcy zgodzili się co do wsparcia lotniska w tym zakresie. Pożyczkę spółka w całości przeznaczy na modernizację części drogi kołowania A2, a także wymianę oświetlenia na początku i końcu pasa startowego. Będzie to pierwszy etap generalnego remontu drogi kołowania, która do tej pory przechodziła jedynie naprawy nawierzchni.
Marszałek Adam Struzik podkreśla, że przekazana przez samorząd Mazowsza pożyczka to pierwszy krok na drodze do rozpoczęcia nowych inwestycji w Modlinie. – Chciałbym, aby kolejnym krokiem była zgoda wszystkich udziałowców spółki na rozbudowę terminala w Modlinie. Liczę na porozumienie i wspólne doinwestowanie spółki, tak abyśmy mogli w pełni wykorzystać potencjał tego portu lotniczego. Samorząd województwa jako jeden z udziałowców spółki od początku stoi na stanowisku, że lotnisko w Modlinie trzeba rozbudować.
Apelacja oddalona
Podpisywana dzisiaj umowa pożyczki to pokłosie wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie, który oddalił apelację PPL od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie. Sąd Apelacyjny podtrzymał zdanie Sądu Okręgowego, który oddalił w całości powództwo PPL w sprawie uchylenia uchwały zgromadzenia wspólników. W styczniu 2021 r. zgromadzenie wspólników Mazowieckiego Potu Lotniczego Warszawa-Modlin podjęło uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego spółki, której celem był rozwój lotniska w Modlinie.
Jak zaznacza wicemarszałek Wiesław Raboszuk, lotnisko w Modlinie wymaga pilnego doinwestowania i rozbudowy. W obecnej formule lotnisko funkcjonuje od 11 lat. – Mieszkańcy Warszawy, Mazowsza, ale także innych części kraju bardzo chętnie wybierają ten port lotniczy, planując swoje podróże. Aby mógł on spełniać oczekiwania pasażerów i rozwinąć swoją siatkę połączeń, poza modernizacją drogi kołowania niezbędna są rozbudowa terminala i dalsze inwestycje. Liczymy, że ten proces właśnie się rozpoczął.
Radna i przewodnicząca sejmikowej Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Anna Brzezińska podkreśla, że podpisana umowa to duża szansa na rozwój portu lotniczego w Modlinie. – Dla mnie jako mieszkanki powiatu legionowskiego ta inwestycja jest bardzo ważna, podobnie jak dla mieszkańców powiatów legionowskiego i nowodworskiego, którzy bardzo chętnie korzystają z portu w Modlinie. Czekamy na jego rozwój i rozbudowę, tym bardziej że terminal już pęka w szwach. Chcemy, żeby Modlin był portem na skalę europejską i światową, bo ma olbrzymi potencjał.
Przewodniczący rady nadzorczej Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Marek Miesztalski podkreśla, że to częściowy sukces i dopiero początek drogi. – Chcemy, aby Modlin mógł się rozwijać, a do tego potrzebna jest rozbudowa terminala, który nie jest w stanie obsłużyć większej liczby pasażerów, a także rozbudowa płyt postojowych, których jest zdecydowanie za mało. To z kolei ogranicza rozwój tego przewoźnika, który lata z Modlina i nie pozwala na przyjęcie na Modlinie innych przewoźników. Dlatego niezbędne są kolejne kroki i dofinansowanie spółki na rozwój, a nie jedynie niezbędne modernizacje.
Przetarg ogłoszony
Droga kołowania A2 przebiega wzdłuż głównej płyty postojowej PPS 1 na lotnisku. W związku ze stale rosnącą liczbą operacji oraz widocznym zużyciem eksploatacyjnym i obniżeniem nośności nawierzchni, od roku 2018 prowadzone są cykliczne badania nośności DK-A2 wykonywane przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Spółka od 2018 r. przeprowadziła również szereg doraźnych napraw nawierzchni drogi kołowania, które pochłonęły w sumie 6,8 mln zł.
– Inwestycja różni się od poprzednich wydatków remontowych tym, że nie jest to tylko częściowa wymiana nawierzchni, ale budowa nowej podbudowy drogi kołowania o znacznie większej nośności wraz z odwodnieniem – podkreśla Tomasz Szymczak, p.o. prezesa zarządu spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin.
Spółka ogłosiła już przetarg na wykonanie prac budowalnych. A pożyczka powinna zostać spłacona do końca 2027 r.
– Odczuwam satysfakcję, że dwaj najwięksi udziałowcy – samorząd województwa mazowieckiego i Porty Lotnicze – w zgodny i skoordynowany sposób sfinansują pożyczką inwestycję w odbudowę części drogi kołowania A2 – dodaje Grzegorz Hlebowicz, wiceprezes zarządu spółki.
Modlin w liczbach
Lotnisko w Modlinie cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych. W lutym 2023 r. z jego usług skorzystało 197 480 pasażerów i obsłużono na nim 1 359 operacji lotniczych (startów i lądowań). Oznacza to wzrost ruchu pasażerskiego o 12,6 proc. i spadek liczby operacji lotniczych o 4,4% w stosunku do wyników odnotowanych w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. W tym roku spółka planuje obsłużenie 3 200 788 pasażerów, to o 4,6 proc. więcej niż w 2019 r., przed pandemią. Kierunki, które cieszą się największą popularnością wśród pasażerów, to: Londyn, Mediolan, Dublin, Rzym i Wiedeń.