Kolejowa „Złota pięćdziesiątka” – nowe pociągi dla linii Warszawa – Tłuszcz

W drugiej połowie marca Spółka KM odebrała kolejne trzy nowoczesne pojazdy serii ER160. Tym samym w swoim parku taborowym ma ich już 50 – zrealizowane zostało ponad 80% rekordowej umowy podpisanej przez Koleje Mazowieckie z siedlecką firmą Stadler Polska.

20 marca w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu został podpisany końcowy protokół techniczny pojazdu o numerze 48, natomiast tydzień później odebrane zostały dwa kolejne elektryczne zespoły trakcyjne o numerach 49 i 50. Nowo dostarczone elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT serii ER 160 zostały wyprodukowane w ramach piątej, ostatniej umowy wykonawczej, zawartej w II kwartale 2022 r. Obejmuje ona produkcję 16 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT, z czego pięć już zostało odebranych. Pojazdy te zostaną skierowane do obsługi połączeń na linii Warszawa – Tłuszcz. Wartość umowy to ponad 530 mln zł brutto, a jej dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi ponad 215 mln zł.

– Nasza współpraca z firmą Stadler trwa już od 15 lat. W parku taborowym KM posiadamy 10 sztuk ezt. FLIRT pierwszej generacji, a ich naprawy w poziomie utrzymania P5, na które umowa została podpisana na początku miesiąca, wykona Stadler Service Polska. Jest nam niezmiernie miło, że wzajemna współpraca tak dobrze się rozwija i bardzo wszystkim za to dziękuję – powiedział Robert Stępień, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny.

Co istotne pojazdy typu FLIRT wykonane są ze stopów aluminiowych, dzięki czemu są lżejsze niż pojazdy stalowe, co w połączeniu z zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi gwarantuje niższe zużycie energii elektrycznej oraz mniejsze zanieczyszczenie środowiska.  Stopniowo zastępują one pojazdy starszego typu, co wpływa na polepszenie wizerunku firmy, jako nowoczesnej i rozwijającej się.

 – Cieszymy się, że jako przewoźnik kolejowy, możemy zapewniać naszym pasażerom coraz lepsze oraz bezpieczniejsze warunki podróży na mazowieckich szlakach. Nie zamierzamy schodzić z tej drogi. Konsekwentnie najstarsze typy posiadanego taboru zastępujemy i chcemy zastępować nowymi pojazdami kolejowymi. Mamy ambitne plany zakupowe – ezt jednopokładowe i dwupokładowe, pojazdy elektryczno-akumulatorowe. Niebawem ogłosimy przetargi, choć z niecierpliwością czekamy na uruchomienie środków unijnych czy z KPO – powiedział Czesław Sulima, Członek Zarządu, Dyrektor Eksploatacyjny.

 – Bardzo się cieszę przekazując dziś naszemu Klientowi kolejne 2 pojazdy z ostatniej umowy realizacyjnej. Tym samym dostarczyliśmy już Kolejom Mazowieckim 50 nowoczesnych i komfortowych pojazdów FLIRT najnowszej generacji w ramach realizacji kontraktu z 2018 roku. Dzięki dostawom nowych pociągów możemy przyczynić się do poprawy jakości podróżowania koleją na Mazowszu, co jest dla nas powodem do dumy i radości. To dla nas bardzo ważne zamówienie, ale jednocześnie duże wyzwanie. Produkcja i dostawy pojazdów FLIRT dla Mazowsza przypadły na trudny czas, w którym  jako spółka mierzymy się z wieloma problemami. Zwłaszcza rosnące koszty produkcji są dla nas obecnie wielkim wyzwaniem. Mimo to działamy nieprzerwanie, aby wywiązać się ze zobowiązań wobec naszego Klienta i pasażerów w regionie – mówił Tomasz Prejs, Prezes Zarządu Stadler Polska.

ER160 FLIRT to jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej pojazdy, mogące osiągać prędkość do 160 km/h. Ich pudła zostały wykonane ze stopów aluminiowych, dzięki czemu są lekkie, a ich nowatorskie rozwiązania techniczne gwarantują niskie zużycie energii elektrycznej. Długość całego składu (ze sprzęgami) to 98,2 metra. Masa służbowa to 140 ton.

We wnętrzu każdego z pojazdów znajduje się 279 miejsc siedzących dla pasażerów, a także przestrzeń z wieszakami na rowery oraz półki na większy bagaż. EZT FLIRT posiadają bezprzewodowy dostęp do internetu, wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i z ograniczoną mobilnością, tj. platformy i mocowania dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, toalety z obiegiem zamkniętym przystosowane dla potrzeb tych osób oraz. W wagonie C zintegrowano pętlę indukcyjną. Wysyła ona sygnał elektromagnetyczny do aparatów słuchowych osób niesłyszących, aby udostępnić im dane z systemu informacji pasażerskiej.

Na pokładach pojazdów znajdują się defibrylatory AED. Zabudowane w wagonie C, pozostają w ciągłej gotowości do ratowania życia ludzkiego. W przypadku otwarcia pudełka z defibrylatorem monitoring uaktywnia kamerę skierowaną na urządzenie, a na ekranie w kabinie maszynisty pojawia się informacja o wyjęciu urządzenia. W pudełku urządzenia znajduje się intuicyjna instrukcja użytkowania.

W toaletach zabudowano system gaśniczy oparty wyłącznie na przyjaznych dla środowiska płynach (mgła wodna). W momencie wystąpienia pożaru (system działa także na dym papierosowy) aktywuje się czujnik przeciwpożarowy, a maszynista ma możliwość aktywacji środka gaśniczego. Monitoring natychmiast uaktywnia kamerę skierowaną na kabinę toalety w celu podglądu zaistniałego zdarzenia.

Te nowoczesne pojazdy stopniowo zastępują zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne EN57 na trasach obsługiwanych przez KM.

Koleje Mazowieckie podpisały umowę na zakup łącznie 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. 16 z nich ma trafić na trasę Warszawa – Tłuszcz.

Pierwszy skład złożony z dwóch pojazdów ER 160 kursuje już po torach powiatu wołomińskiego. O godzinie 5:09 rusza z Tłuszcza do stacji Warszawa Wileńska, po czym zaczyna kursować w pętli Warszawa Wileńska – Wołomin Słoneczna i o godzinie 18:52 wraca do Tłuszcza.

Nowy pociąg na trasie Warszawa Wileńska - Tłuszcz

Nowy pociąg na trasie Warszawa Wileńska - Tłuszcz

Nowy pociąg na trasie Warszawa Wileńska - Tłuszcz

Nowy pociąg na trasie Warszawa Wileńska - Tłuszcz

Nowy pociąg na trasie Warszawa Wileńska - Tłuszcz

Źródło: Koleje Mazowieckie

Fot.: Fanpage Linia Kolejowa nr 6 Warszawa Wileńska – Małkinia
Koleje Mazowieckie

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Zwiększenie dostępności budynku Starostwa Powiatowego w Wołominie

Zwiększenie dostępności budynku Starostwa Powiatowego w Wołominie

Winda i łazik schodowy – kolejny krok w kierunku równości i dostępności. Cieszymy się, że możemy ogłosić instalację nowej windy dla osób z [...]
0 komentarzy

Ileż można czekać na karetkę?

Bardzo długi czas oczekiwania na wezwaną karetkę pogotowia zdarzył się w naszym powiecie nie raz. Próbowaliśmy wyjaśnić przyczyny. Czy w Wołominie brakuje karetek? [...]
0 komentarzy
Planowane wyłączenia prądu

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

W dniach od 5 do 15 lipca planowane są przerwy w dostawie energii elektrycznej na terenie Powiatu Wołomińskiego. Obszar Data rozpoczęcia Data zakończenie [...]
0 komentarzy
Okresowy zakaz wstępu do lasu

Okresowy zakaz wstępu do lasu

Nadleśnictwo Drewnica od 02.07.2024r do 31.08.2024r z powodu klęski wiatrołomów wprowadziło okresowy zakaz wstępu do lasu na terenie gminy Zielonka, leśnictwa Leśniakowizna i [...]
0 komentarzy

Klembów – VIII Zlot Starych Traktorów na Mazowszu

W dniach 6-7 lipca 2024 r. odbędzie się VIII Zlot Starych Traktorów na Mazowszu. Serdecznie zapraszamy wszystkich na wydarzenie, które łączy miłośników zabytkowych [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.