Tramwaje Warszawskie skończyły pierwszą część budowy trasy na ul. Kasprzaka. Już w najbliższy piątek, 6 stycznia, mieszkańcy miasta pojadą nowymi torami do ronda ONZ. Na nowo oddanej trasie pasażerów wozić będą tramwaje linii 78.
Ostatnie porządki na nowych torach na Kasprzaka tramwajarze mają już za sobą. W środę, 4 stycznia rano, szlifowano szyny i przeprowadzono jazdy kontrolne tramwajem pomiarowym, a potem nowoczesnym wagonem Hyundai Rotem.
Powrót linii 78
W piątek, 6 stycznia zostanie przywrócony ruch tramwajowy na Prostej, Kasprzaka i Skierniewickiej (między przystankami Rondo ONZ a Metro Płocka). Tramwaje linii 78 zostaną skierowane na nową trasę, przebiegającą w obu kierunkach ulicami: ŻERAŃ FSO – al. Jana Pawła II – Prosta – Kasprzaka – Skierniewicka – Wolska – OS. GÓRCZEWSKA. Tramwaje będą podjeżdżały na przystanki co 8 minut w godzinach szczytu i co 12 minut poza szczytem. Obecna trasa linii 11, czyli ulicą Okopową i Towarową do placu G. Narutowicza, zostaje utrzymana.
Nowa trasa zapewni szybki dojazd do dwóch stacji metra: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ. Podróż potrwa zaledwie kilka minut.
Nie tylko zielone tory
W ramach inwestycji tramwajarze zasadzą aż 94 nowe drzewa. Będą to rodzime gatunki liściaste – klon pospolity, jesion wyniosły, wiąz szypułkowy oraz dąb szypułkowy. Zaplanowano nasadzenie 413 m² traw ozdobnych i bylin, a także 6603 m² krzewów. Nasadzenia krzewów, traw ozdobnych i bylin wyznaczono przy peronach tramwajowych, przy skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz wzdłuż Wolskiej. Z kolei drzewa zaprojektowano jako uzupełnienie szpalerów wzdłuż Wolskiej i Kasprzaka i w obrębie inwestycji. Tory na Kasprzaka, tak jak na Grochowskiej, zostaną obsadzone rozchodnikiem. Ta roślina stała się już standardem na torach tramwajowych w Warszawie. Łączna długość zielonych torowisk wyniesie 2,5 km. Betonowe ściany przy przystanku w wykopie u zbiegu Wolskiej i Kasprzaka będą obsadzone pnącymi roślinami. W tym miejscu zwiększy się powierzchnia terenów zielonych i zmniejszy się powierzchnia jezdni – na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew.
Terminy i koszty
Trasa na Kasprzaka, na całej długości inwestycji, gotowa będzie w tym roku. Realizacją inwestycji zajmuje firma Strabag – za kwotę 205,4 mln zł. Oficjalna nazwa projektu współfinasowanego ze środków UE to „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”. Wysokość dofinansowania to 156 mln złotych. Dodatkowe informacje, zdjęcia, plany, mapy, relacje z budowy na stronie: tramwajnakasprzaka.pl