Korzystanie z diesli negatywnie wpływa na zdrowie i jakość powietrza

Rozbudowa i modernizacja drogi wojewódzkiej 634

Raport FPPE pokazuje jak korzystanie z diesli negatywnie wpływa na zdrowie i jakość powietrza

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych opublikowała raport pokazujący jak wykorzystywanie pojazdów z silnikiem diesla wpływa na ludzkie zdrowie i jakość powietrza w Polsce. Diesle to rosnący problem. Pojazdy tego typu dotkliwie zanieczyszczają powietrze, w 2022 mija 10 lat odkąd Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oficjalnie uznała spaliny diesli za rakotwórcze. Po polskich drogach jeżdżą stare i statystycznie niesprawne diesle, co roku z zachodu importowane są kolejne kilkunastoletnie samochody tego typu. Dekarbonizacja transportu i interes społeczny wymagają radykalnego ograniczenia liczby starych diesli w Polsce. Raport podsumowuje ustalenia dostępnych badań i pomiarów, pokazuje też szacunki dotyczące liczby diesli na polskich drogach i ich stanu technicznego.

Trujące diesle są nowymi kopciuchami

W Polsce działamy systemowo na rzecz eliminowania starej i słabej jakości pieców w budynkach. To długi i trudny proces, ale mamy już rozwiązania dla niskiej emisji. W transporcie nadal panuje ?wolna amerykanka?. Raport FPPE pokazuje, że to kosztowne zaniechanie. Badania potwierdzają, że spaliny diesli powodują choroby nowotworowe, zaostrzają też przebieg wielu chorób ? w tym serca, układu oddechowego i Alzhaimera. Za zwiększone emisje zanieczyszczeń z rur spalinowych płacimy wszyscy w postaci zwiększonych kosztów na ochronę zdrowia i strat dla gospodarki.

?Jazda kilkunastoletnim niesprawnym dieslem, często bez działającego filtra DPF, nie różni się zbytnio od palenia śmieciami w piecu na węgiel. W obydwu przypadkach wiąże się z dotkliwym zatruwaniem powietrza. Na naszych ulicach w każdej sekundzie kilkadziesiąt diesli przechodzi procedurę wypalania filtra DPF, o ile ma go zainstalowanego. Często dzieje się to na zatłoczonych miejskich ulicach, tuż przed nosami przechodniów i rowerzystów. To zagrożenie dla zdrowia wszystkich mieszkanek i mieszkańców miast? ? mówi Hubert Różyk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

W dużych miastach transport (emisja liniowa) odpowiada za większość emisji zanieczyszczeń powietrza. Szacunkowe dane dla Warszawy mówią, że samochody odpowiadają za 60-80% emisji. W Krakowie i Warszawie samochody emitują ponad 75% tlenków azotu.

Statystyczny diesel w Polsce jest stary i niesprawny

37% zarejestrowanych pojazdów w Polsce miało silnik diesla (2019). Dane zebrane przez NIK w 2019 roku pokazują, że przekroczenia emisji tlenków azotu (NOX) i dwutlenku węgla (odpowiedzialnego za postępy katastrofy klimatycznej) dotyczą średnio ponad 50% samochodów z silnikiem diesla. Kontrola NIK wykazała, że ok. 72% diesli spełniających normę emisji Euro 4 przekraczało emisje niebezpiecznych dla zdrowia tlenków azotu. Gorzej jest w grupie nowszych samochodów, osiem na dziesięć diesli spełniających normę Euro 5 przekracza normy emisji tlenków azotu.

Statystyczny samochód w Polsce ma 14 lat, średnia wieku systematycznie rośnie. Statystyczny wiek importowanego do Polski samochodu z silnikiem diesla za 2021 wynosił 11,4 lat. Tylko w 2021 do Polski wjechało ponad 420000 używanych diesli.

?W Polsce można bardzo tanio kupić najstarsze diesle i praktycznie bezkarnie usuwać z nich filtry DPF. System kontroli tych samochodów jest zły, nikt nie sprawdza poziomu emisji zanieczyszczeń. Jednocześnie słyszymy, że Polska ma do 2050 zdekarbonizować transport. To brzmi jak pobożne życzenia w sytuacji, kiedy dzisiaj państwo jest bezsilne wobec kilkunastu procent dotkliwie zanieczyszczających samochodów. O skali problemu świadczy fakt, że w internecie warsztaty nawet reklamują się, że usuwają DPF-y? ? komentuje Hubert Różyk.

Diesle w dużo większym stopniu przyczyniają się do fatalnej jakości powietrza w porównaniu do silników benzynowych

Typowy pojazd z silnikiem diesla emituje ok. 10 razy więcej tlenków azotu niż jego odpowiednik z silnikiem benzynowym. Badania pokazują, że emisje tlenków azotu z samochodów z napędem diesla zwykle pięciokrotnie przekraczają dopuszczalny poziom określony w normach emisji Euro.

Raport można przeczytać tutaj: https://bit.ly/raportdiesel

3 liczby pokazujące problem:

  • >50% – statystycznie ponad połowa diesli przekracza normy emisji CO2 i tlenków azotu,
  • 31% – tyle stanowią w Polsce samochody osobowe z silnikiem diesla,
  • 10 razy – typowy pojazd z silnikiem diesla emituje 10 razy więcej tlenków azotu od jego benzynowego odpowiednika.

Źródło informacji: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

 

Więcej informacji z Mazowsza

LOTTO Poland Bike Marathon w Perlejewie

LOTTO Poland Bike Marathon w Perlejewie

Gmina Perlejewo na Podlasiu na początek wakacji! Z dala od wielkomiejskiego zgiełku i w nadbużańskim klimacie. Kolarski peleton LOTTO Poland Bike Marathon prowadzony [...]
0 komentarzy
Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim, Wyszkowskim, Ostrowskim, Węgrowskim i Sokołowskim

W dniach od 3 do 12 lipca planowane są przerwy w dostawie energii elektrycznej na terenie Powiatu Wołomińskiego, Wyszkowskiego, Ostrowskiego, Węgrowskiego i Sokołowskiego. [...]
0 komentarzy
Samorządu Województwa Mazowieckiego z organizacjami pozarządowymi

Chcemy wiedzieć więcej…

O rocznym programie współpracy Samorządu Województwa Mazowieckiego z organizacjami pozarządowymi na 2025 roku. Jako że Samorząd Województwa rozpoczął prace nad rocznym programem współpracy [...]
0 komentarzy
Studenci chcą praktykować u Marszałka

Studenci chcą praktykować u Marszałka

Rozpoczęły się wakacyjne praktyki w urzędzie marszałkowskim. Tegoroczna edycja cieszyła się rekordowym zainteresowaniem – wpłynęło ponad 320 zgłoszeń! Z tej grupy wyłoniono 47 praktykantów. [...]
0 komentarzy
Informacje z Mazowsza

Informacje z Mazowsza

W tym wydaniu programu informacyjnego samorządu województwa mazowieckiego „Informacje z Mazowsza” mówimy m.in. o pociągu „Słonecznym” nad morze, wotum zaufania i absolutorium dla [...]
0 komentarzy
Współtworzenie Rocznego programu współpracy Województwa Mazowieckiego z organizacjami pozarządowymi na 2025 rok

Współtworzenie Rocznego programu współpracy Województwa Mazowieckiego z organizacjami pozarządowymi na 2025 rok

Pełnomocnik Marszałka Województwa Mazowieckiego ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi, zaprasza do udziału w pracach nad przygotowaniem projektu Rocznego programu współpracy Województwa Mazowieckiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, [...]
0 komentarzy
Na zwolnieniu lekarskim pamiętaj o aktualnym adresie

Na zwolnieniu lekarskim pamiętaj o aktualnym adresie

Jeśli musisz skorzystać ze zwolnienia lekarskiego powinieneś pamiętać, by podać lekarzowi adres, pod którym będziesz faktycznie przebywać w czasie chorobowego. Jeśli chcesz go [...]
0 komentarzy
Rencista też może pracować

Rencista też może pracować

Renciści, którzy mają orzeczoną niezdolność do pracy, mimo ograniczeń wynikających ze stanu zdrowia mogą podejmować pracę zarobkową. Muszą tylko uważać na graniczne kwoty [...]
0 komentarzy
Wniosek o 800 plus warto złożyć do końca czerwca

Wniosek o 800 plus warto złożyć do końca czerwca

Wniosek o świadczenie 800 plus na nowy okres świadczeniowy warto złożyć jeszcze w czerwcu. Dzięki temu wypłaty można się spodziewać najpóźniej do końca [...]
0 komentarzy
Sieć ekodoradców na Mazowszu

Sieć ekodoradców na Mazowszu

Na Mazowszu powstaje sieć ekspertów, którzy będą doradzać mieszkańcom regionu przy wymianie źródeł ciepła, a lokalnym samorządom w kwestiach energetycznych i pozyskiwaniu środków na [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.