Historia budowy lub modernizacji drogi 634, która biegnie z Warszawy przez Ząbki, Zielonkę, Kobyłkę, Wołomin i dalej do Wólki K. w Gminie Tłuszcz to szmat czasu. „634” jest jednym z bestselerowych haseł wyborczych od 1990 roku w każdej kampanii. Do bliskiego finału jej realizacji było już tuż, tuż kilka razy. Jednak zawsze coś stanęło na przeszkodzie. Jest nadzieja, że tym razem sen mieszkańców i samorządowców wielu kadencji wreszcie się ziść. Czy tym razem tak się stanie?
Wszelkie donesienia medialne pozwalaj przypuszczać, że na chwilę obecną uzyskanie decyzji ZRID na rozbudowę i modernizację drogi wojewódzkiej 634 jest na końcowym etapie.
Obecnie procedowana część inwestycji została podzielona na cztery odcinki. Jesteśmy na etapie oczekiwania na wydanie „ZRID 634”, decyzji udzielającej pozwolenie na budowę drogi na wszystkich czterech odcinkach projektu budowlanego modernizacji 634 Zielonka-Wołomin.
O jakich czterech odcinkach mówimy?
1. Odcinek od skrzyżowania z ul. Legionów w Zielonce do rzeki Długa. Wniosek o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej złożony w został w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim (MUW) w dniu 22.02.2021 r.
2. Odcinek od rzeki Długa w Zielonce do rejonu skrzyżowania z ulicą Dąbrowskiego i Hallera (z tym skrzyżowaniem) w Kobyłce. Tu wniosek o uzyskanie ZRID został złożony w MUW w dniu 04.05.2021 r.
3. Odcinek od rejonu skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego i Hallera (bez tego skrzyżowania) w Kobyłce do skrzyżowania z ul. Orląt Lwowskich w Kobyłce (z tym skrzyżowaniem). Wniosek o uzyskanie decyzji o ZRID złożony w MUW w dniu 04.05.2021 r.
4. Odcinek od skrzyżowania z ul. Orląt Lwowskich w Kobyłce (bez tego skrzyżowania) do skrzyżowania ulicą 1 Maja i Niepodległości w Wołominie. Wniosek o uzyskanie decyzji ZRID został złożony w MUW w dniu 16.03.2021 r.
Tym samym główna część projektowa została już zakończona.
– Dwa krótsze odcinki, przeznaczonej do modernizacji części drogi wojewódzkiej 634, z dużym prawdopodobieństwem mogą otrzymać decyzje ZRID na przełomie roku. Ostatnie zgłaszane uwagi przez służby wojewody dotyczyły już samej szczegółowości i estetyki dokumentacji, nie zaś zaproponowanych rozwiązań technicznych. Mowa tu o odcinkach od rz. Długiej w Zielonce, do rejonu skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego i Hallera (z tym skrzyżowaniem) w Kobyłce oraz odcinek od rejonu skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego i Hallera (bez tego skrzyżowania) w Kobyłce do skrzyżowania z ul. Orląt Lwowskich w Kobyłce (z tym skrzyżowaniem).
Na dwóch pozostałych odcinkach, zarówno ten w mieście Zielonka, jak i odcinek od skrzyżowania z ul. Orląt Lwowskich w Kobyłce (bez tego skrzyżowania) do skrzyżowania ul. 1 Maja i Niepodległości w Wołominie jeszcze w tym tygodniu były robione niewielkie korekty przebiegu na projekcie, zgłaszane przez mieszkańców tych miast. Wiąże się to z koniecznością wykonania dodatkowych, nowych opracowań map, ale i tutaj prace uzupełniające i aktualizujące projekt przed wydaniem decyzji ZRID powinny zakończyć się w grudniu 2021. Nanoszone na tym finalnym etapie zmiany mają za zadanie ograniczyć do minimum ryzyko oprotestowania przez mieszkańców samej decyzji ZRID. Po jej wydaniu jest okres, w którym może być ona zaskarżona, a sama przebudowa odłożona o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt miesięcy, dlatego tak ważne jest doszczegółowienie z mieszkańcami jej przebiegu w tych najbardziej newralgicznych, zurbanizowanych terenach Zielonki i Wołomina. Te dwa etapy, szacując na tą chwilę, powinny uzyskać decyzję ZRID do końca 1 kwartału 2022. W tym wypadku, na tych 2 z 4 odcinkach, należy uzbroić się nieco w cierpliwość, warto dopracować projekt tak, by uniknąć jego przepychania przez wszystkie możliwe tryby odwoławcze. Optymistycznie na koniec dodam jesteśmy bliżej niż dalej ? mówi Igor Sulich, radny powiatowy z Wołomina. – Jeśli chodzi o Wołomin to budowa prawie trzykilometrowego odcinka chodnika i ścieżki rowerowej na drodze wojewódzkiej DW 634 coraz bliżej, jest ZRID na odcinek od Duczek do Starych Grabi i Krzywicy (do granicy z Gminą Klembów). Decyzja w tej sprawie została wydania w dniu 29 marca 2021 r. (decyzja Nr 27/SPEC/2021) o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla inwestycji pn.: ?Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 634 w zakresie budowy ciągu pieszo-rowerowego wraz z oświetleniem na odcinku od km 35+713 do km ok. 38+648 do granicy z gminą Klembów w miejscowości Duczki i Stare Grabie.?Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 634 w zakresie budowy ciągu pieszo ? rowerowego wraz z oświetleniem w miejscowości Duczki i Stare Grabie ? dodaje nasz rozmowca.
Gmina Wołomin podpisała umowę na realizację inwestycji wraz z oświetleniem, nowymi chodnikami, bezpiecznymi zjazdami oraz zagospodarowaniem zieleni. Inwestycja przeprowadzona będzie w ramach zadania ?Rozwój zintegrowanej sieci dróg rowerowych na terenie gminy Wołomin w ramach ZIT WOF?, na który gmina Wołomin zdobyła dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości ponad 4 mln zł. Na realizację udzielono zamówienia firmie Agbud Group Piotr Skłodowski sp.k.
Śledząc od lat, na bieżąco, zdarzenia i podejmowane na różnych szczeblach decyzje z pewnym niedowierzaniem przyglądamy się kolejnym decyzjom. Zawsze jednak miło mieć nadzieję, że może wreszcie? sen się spełni?
Oprac