W związku z przyjętymi przez Radę Miasta Stołecznego uchwałami w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Konstanty Radziwiłł, Wojewoda Mazowiecki zwrócił się do Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy o przyjęcie mechanizmu prawnego, chroniącego mieszkańców wrażliwych.
Z uwagi na zakres spraw uregulowanych w uchwałach, nadzór prawny nad nimi sprawowany jest przez Regionalną Izbę Obrachunkową (zgodnie z art. 1 ust. 2 i art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych w związku z art. 6q ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). Wojewoda nie pozostaje jednak obojętny na liczne apele mieszkańców i ma nadzieję, że Prezydent m. st. Warszawy udzieli informacji o podjętych oraz planowanych działaniach wobec mieszkańców. Niestety, w ubiegłym roku władze Miasta nie odpowiedziały na apel Wojewody.
W związku z podjęciem przez Radę m.st. Warszawy 18 listopada 2021 r. uchwał ws. wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami[i][*] do Wojewody Mazowieckiego wpływają liczne wystąpienia mieszkańców Warszawy, a także spółdzielni mieszkaniowych, odnoszące się do nowych zasad ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami. Wojewoda Mazowiecki mając na uwadze potencjalny wzrost wysokości opłat, w szczególności wobec osób najuboższych lub samotnie gospodarujących, dla których opłata zgodnie z nowymi zasadami zależna będzie jedynie od powierzchni użytkowej zajmowanego przez nich lokalu, zwrócił się do Prezydenta, czy planowane jest przekazanie pod obrady Rady m.st. Warszawy projektu aktu przygotowanego w oparciu o art. 6k ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przepis ten dotyczy zwolnienia w całości lub w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w części dotyczącej gospodarstw domowych, których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, o której mowa w art. 8 ust. 1 lub 2 ustawy o pomocy społecznej lub rodziny wielodzietne, o których mowa w ustawie o Karcie Dużej Rodziny. W ubiegłym roku Wojewoda również zwrócił się z tym samym pytaniem do Prezydenta m. st. Warszawy, nie uzyskując odpowiedzi.
Do Wojewody Mazowieckiego wpłynęło pismo podpisane przez przedstawicieli spółdzielni mieszkaniowych w Warszawie zawierające prośbę o stwierdzenie nieważności uchwały Rady m.st. Warszawy z 18 listopada 2021 r. nr LVI/1749/2021 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności oraz wstrzymanie jej wykonania.
Z uwagi na zakres spraw uregulowanych w uchwałach, nadzór nad nimi sprawowany jest przez Regionalną Izbę Obrachunkową (zgodnie z art. 1 ust. 2 i art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych w związku z art. 6q ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). Dlatego Wojewoda zwrócił się również z prośbą do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie o przedstawienie stanowiska w sprawie powyższych uchwał.
Należy też podkreślić, że rozpowszechniane przez Miasto Stołeczne informacje sugerujące, że podnoszenie wysokości opłat wynika z ?nowych? przepisów ustawowych – nie mają podstaw faktycznych. Wybór metody ustalania opłaty oraz wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi są ustalane przez samorząd. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przewiduje cztery sposoby ustalania opłaty ? od powierzchni lokalu, od liczby mieszkańców faktycznie zamieszkujących nieruchomość, od gospodarstwa domowego, od ilości zużytej wody. Ustawa dzięki przepisom przygotowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (nowelizacja z 11 lipca 2021 r.) wprowadziła mechanizm chroniący mieszkańców. Ustalono maksymalną wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obliczanej na podstawie metody ?od ilości zużytej wody? w wysokości 7,8% dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za gospodarstwo domowe (ok. 150 zł).