W samym tylko październiku br. na trasie S8 doszło do kilku poważnych wypadków. Dziewięć osób zostało rannych w wyniku zdarzenia z udziałem samochodu ciężarowego i autokaru, do którego doszło pomiędzy węzłami Kobyłka – Zielonka. Kilka dni wcześniej na trasie S8 zderzyły się cztery pojazdy – dwa samochody ciężarowe i dwa osobowe. W tej sytuacji coraz bardziej zasadne jest wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości.
Przebiegająca przez nasz powiat trasa S8 staje się coraz bardziej niebezpieczna. Kierowcy nagminnie łamią przepisy ruchu drogowego i nie dostosowują prędkości do panujących na drodze warunków jazdy. Nie ma tygodnia, aby na trasie S8 nie doszło do kolizji czy poważnych w skutkach wypadków drogowych. Nie dalej jak w sierpniu życie stracił kierowca ciężarówki, która spadła z wiaduktu. W samym tylko październiku br. na trasie S8 miało miejsce kilka poważnych wypadków. Dziewięć osób zostało poszkodowanych w wyniku zdarzenia z udziałem samochodu ciężarowego Sania i autokaru, do którego doszło pomiędzy węzłami Kobyłka – Zielonka. Kilka dni wcześniej na wysokości miejscowości Nadma zderzyły się cztery pojazdy – dwa samochody ciężarowe i dwa osobowe, na szczęście tym razem nikt nie odniósł poważniejszych obrażeń. Jednak ze względu na wzrastającą ilość niebezpiecznych zdarzeń drogowych coraz bardziej zasadne jest wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości.
Na skrajnych fragmentach warszawskiego odcinka ekspresówki S8 pojawiły się urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości. Urządzenia zostały zainstalowane na dwóch odcinkach pomiędzy węzłem Łabiszyńska a węzłem Piłsudskiego (Marki) oraz węzłem Konotopa a węzłem Bemowo (ul. Lazurowa). Pomiary będą prowadzone w obu kierunkach na wszystkich nitkach głównego ciągu trasy S8.
Na portalu tvn24.pl rzeczniczka Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak wyjaśnia:
– Skrajne fragmenty warszawskiego odcinka S8 wybrano na podstawie ?analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego, sporządzona na podstawie danych uzyskanych od policji?. Na wybór tych konkretnych lokalizacji wpłynął również aspekt prawny. ? Na wytypowanych odcinkach obowiązuje jednolita prędkość ? jest to wymóg niezbędny do objęcia drogi kontrolą przy zastosowaniu urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości ? informuje i dodaje, że za tymi miejscami przemawiała też istniejąca infrastruktura drogowa ? bramownice, na których zostaną zamontowane kamery.
Miejsca zostały wytypowane wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Wybór lokalizacji poprzedziły kilkukrotne wizje lokalne oraz analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ze względu na skalę oraz skutki zdarzeń drogowych do których dochodzi na trasie S8, konieczne jest objęcie drogi stałymi kontrolami prędkości.
Po przeprowadzeniu dodatkowych oględzin przez wykonawcę, oceniono że infrastruktura drogowa umożliwia montaż urządzeń na trasie S8 pomiędzy węzłem Łabiszyńska a węzłem Piłsudskiego na odcinku ok. 8,5 km w obu kierunkach ruchu oraz węzłem Konotopa a węzłem Bemowo na odcinku ok. 5 km w obu kierunkach ruchu. Wykonawca zaplanował rozpocząć realizację głównych prac na przełomie września i października. CANARD będzie na bieżąco informował o postępie prac, ze szczególnym uwzględnieniem ich ewentualnego wpływu na ruch drogowy. Koszt inwestycji to blisko 4 mln zł. Pomiary będą prowadzone w obu kierunkach na wszystkich nitkach głównego ciągu trasy S8.
Wykorzystanie odcinkowych pomiarów prędkości, poprzez ich kluczową zaletę jaką jest możliwość nakłonienia kierowców do ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka, istotnie wpływa na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
Urządzenia, które zostały zainstalowane to system kamer, który automatycznie określi czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Funkcjonalność kamer umożliwi przyporządkowanie do pojazdu, którym przekroczono prędkość szeregu danych, w tym m.in.: miejsca, daty i czasu pomiaru, długości odcinka pomiarowego, maksymalnej dozwolonej prędkości. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu którym poruszał się samochód. Zastosowane rozwiązania techniczne umożliwią rejestrację wysokiej jakości zdjęcia także w porze nocnej. Zarejestrowane zdjęcia będą przesyłane online do systemu centralnego CANARD.
Zgodnie z warunkami podpisanej umowy, wykonawca miał czas do końca października tego roku na montaż i oddanie urządzeń gotowych do wykonywania pomiarów. Koszt montażu urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości na trasie S8 wyniesie blisko 4 mln zł. Na chwilę obecną nie wiadomo jeszcze z jaką maksymalną prędkością będą mogli jechać kierowcy na odcinkach trasy S8 objętych odcinkowym pomiarem prędkości.
Aktualnie Główny Inspektorat Transportu Drogowego, prowadząc kontrolę ruchu drogowego, wykorzystuje:
– 434 stacjonarne urządzenia rejestrujące (fotoradary),
– 29 mobilnych urządzeń rejestrujących, zainstalowanych w pojazdach,
– 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości,
– 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle
Źródło: Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym