PKP Polskie Koleje Państwowe S.A., przy udziale Burmistrza, Radnych i Zespołu Zarządu Urzędu Miasta Zielonka, wprowadziło na teren budowy wykonawcę II tunelu pod torami kolejowymi w Zielonce.
Burmistrz Miasta Kamil Michał Iwandowski, wraz ze swoim zastępcą Robertem Pomorskim, przewodniczącą Rady Miasta Gabrielą Wiśniewską oraz zastępcą przewodniczącej Andrzejem Markiem Grodzkim i przewodniczącym Komisji Inwestycji Rady Miasta Tomaszem Wołujewiczem osobiście nadzorowali wprowadzenie Wykonawcy na teren inwestycji ? plac budowy II tunelu pod torami kolejowymi.
Tunel połączy ulicę Inżynierską z ulicą Leśną. Będzie drugim w mieście strategicznym, bezkolizyjnym połączeniem dwóch stron miasta, podzielonych torami kolejowymi. Po wybudowaniu drugiego tunelu, miasto zyska nie tylko nowe połączenie drogowe, które odciąży ruchu samochodowy w ciągu ulicy Kolejowej, ale również wygodną i szybką przeprawę dla mieszkańców Zielonki północnej, którzy nie będą zmuszeni do kierowania się do centrum Miasta, celem dotarcia do jego południowej części.
Jest to inwestycja zewnętrzna realizowana przez PKP. W związku z tym, żeby zabezpieczyć interes Zielonki, Miasto zleciło wykonanie inwentaryzacji dróg po których będzie przemieszczał się ciężki sprzęt wykonawcy inwestycji. Taka inwentaryzacja po zakończonej inwestycji będzie podstawą do wskazania inwestorowi, które nawierzchnie dróg miejskich jest zobowiązany odtworzyć w przypadku pogorszenia ich stanu po wybudowaniu drugiego tunelu.
Miasto włączyło się również w zachęcanie mieszkańców do wykonywania inwentaryzacji ich budynków mieszkalnych przed rozpoczęciem budowy. Taką inwentaryzację w ramach inwestycji zobowiązany był przeprowadzić inwestor u każdego mieszkańca, który wyraził na to zgodę i wpuścił rzeczoznawców do swojego domu. Element ten był niezmiernie ważny, gdyż tylko na podstawie takiej inwentaryzacji wykonanej przed rozpoczęciem budowy, mieszkańcy będą mogli starać się o odszkodowania za szkody spowodowane prowadzonymi pracami budowlanymi.
W pierwszej kolejności wykonawca wykona budowę tunelu pod linią kolejową ? tunel połączy ul. Inżynierską i Leśną. Zaplanowana jest również budowa przejazdu nad ulicą Kolejową (nad aktualnie jedynym tunelem pod torami) oraz budowa odcinka dróg ulic Kolejowej, Inżynierskiej i Słowackiego. Ponadto przebudowane zostaną skrzyżowania z ulicami: Piastowską, Staszica i Literacką.
Drugi tunel będzie różnił się od pierwszego zlokalizowanego w ul. Kolejowej ? będzie szerszy, będzie posiadał wyodrębnioną ścieżkę rowerową oraz wyodrębniony chodnik. Co ważne, tunel dzięki skutecznej walce Burmistrza Miasta będzie miał 3,5 m wysokości, co nie pozowali przejazd nim dużych samochodów ciężarowych i tirów.
Wykonawca planuje zakończenie budowy w terminie 13 miesięcy.
Mając na względzie wagę tej inwestycji dla Miasta i wszystkich mieszkańców, ustalono z wykonawcą sposób przekazywania wszelkich informacji dotyczących budowy drugiego tunelu, jak również możliwości dokumentowania postępów prac. Dzięki temu, za pośrednictwem naszych mediów społecznościowych będziemy mogli na bieżąco informować wszystkich Państwa o przebiegu tej inwestycji.
W związku z tym na naszej stronie powstała specjalna zakładka poświęcona budowie drugiego tunelu. (Inwestycje -> II Tunel). Znajdziecie tam Państwo wszystkie informacje dotyczące tej inwestycji, materiały zdjęciowe, jak również najważniejsze informacje. Już dziś zachęcamy do śledzenia postępów prac związanych z tą inwestycją.