Do 31 grudnia Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. prowadzi II etap konsultacji społecznych dotyczących projektu Strategicznego Centrum Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Konsultacje mają na celu zidentyfikowanie istotnych uwarunkowań, które mogą wpłynąć na dalszy proces przygotowania inwestycji.
Pierwszy etap konsultacji zakończył się marcu br. Wówczas Burmistrz Radzymina i przedstawiciele samorządu zaprezentowali mieszkańcom stanowisko Gminy Radzymin w sprawie przebiegu korytarza Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej przez teren gminy. Stanowisko gminy Radzymin przedstawiono podczas spotkania w Starych Załubicach. Podczas spotkania i po nim setki mieszkańców podpisały się pod tym stanowiskiem.
Ankiety zostały przekazane do CPK sp. z o.o. Raport spółki z I etapu konsultacji można znaleźć na stronie: https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/o-ssl. Spółka nie odniosła się w nim do uwag z gminy Radzymin. Większość raportu jest poświęcona korytarzom kolejowym, towarzyszącym inwestycji CPK.
Przebieg korytarza OAW przez teren gminy Radzymin i udział w II etapie konsultacji
Mapy, przedstawione przez spółkę CPK do II etapu konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko prezentują bardzo szeroki korytarz Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) wraz z połączeniem jej do nowej trasy S10.
W rejonie gminy Radzymin przebiegają dwie linie poprowadzenia OAW, z czego jedna ? zbierająca warianty pomarańczowy, czerwony i zielony ? przebiega przez północno-wschodnie tereny gminy ? od Emilianowa przez Zawady, Łosie, Nowe Załubice i Arciechów ? przecinając Zalew Zegrzyński na wysokości Arciechów-Jadwisin. Druga linia ? zbierająca warianty jasnoniebieski i granatowy ? okrąża naszą gminę od północy, przecinając rzekę Bug na wysokości Ślężan i dołączając do drogi krajowej nr 62 na odcinku pomiędzy Serockiem a Wyszkowem.
Mapy można pobrać ze strony: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl – arkusze 5 i 4, a we wglądowej formie prezentujemy je na końcu artykułu.
Zachęcamy Państwa do udziału w konsultacjach, aby wypowiedzieć się nt. planowanego przebiegu OAW przez teren lub w najbliższym sąsiedztwie naszej gminy Ankieta konsultacyjna znajduje się pod linkiem:
https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/konsultacje-soos-drogi – z menu rozwijanego należy wybrać opcję ?Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej? oraz mapę ?Ciąg S10-AOW arkusz 5 z 10?, a następnie wpisać treść i uzasadnienie uwag.
Uwagi można również złożyć w wersji papierowej, formularz z instrukcją do pobrania na: https://www.cpk.pl/uploads/media/5fc401859fe3f/formularz-konsultacji-20201130.pdf
Stanowisko gminy Radzymin
Burmistrz Radzymina Krzysztof Chaciński złoży w imieniu władz gminy uwagi do projektu, podtrzymujące stanowisko gminy z marca br., że przebieg wariantu pomarańczowego, czerwonego i zielonego przez tereny gminy Radzymin nie spełnia przesłanek ładu przestrzennego, uwarunkowań wodnych, ograniczania ingerencji w istniejące skupiska zabudowań czy dbałości o tereny cenne przyrodniczo. Stoi też w sprzeczności z interesem społecznym. Szczegółowe uzasadnienie znajdą Państwo w stanowisku gminy Radzymin z dn. 5 marca 2020 r.
Projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK
Najnowszy projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK jest dostępny na stronie: https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/ssl. Nie są w nim opisane szczegóły, projekt omawia jedynie ogólnie przebieg korytarza OAW.
W rozdziale ?4.8.2 Sieć autostrad i dróg ekspresowych? czytamy:
?Zapisy przywołanej powyżej Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. realizuje obowiązujący obecnie wykaz autostrad i dróg ekspresowych10. Ujęto w nim m.in. elementy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej:
- autostradę A50 na odcinku południowym, od węzła z A2 (Centralny Port Komunikacyjny) przez Mszczonów i Górę Kalwarię do przecięcia z A2 w rejonie Mińska Mazowieckiego,
- drogę ekspresową S50 na odcinku północnym od węzła z A2 (Centralny Port Komunikacyjny) przez Sochaczew, Wyszogród, połączenie z S10 w okolicy Naruszewa, Serock, skrzyżowanie z S8 (Radzymin) do przecięcia z A2 w rejonie Mińska Mazowieckiego
oraz drogę ekspresową S10 Szczecin ? Piła ? Bydgoszcz ? Toruń ? Płock ? Naruszewo.?
Rozdział ?7.3.2 Droga S10 i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej? opisuje założenia i uwarunkowania ogólnokrajowe dla budowy tych dróg. Czytamy w nim m.in.:
(?) ?Spójne powiązanie S10 z S8 na północ od Warszawy, stanowi układ drogowy będący zarazem fragmentem wspomnianej wcześniej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.?
(?)
?Korytarz, w którym przewidywana jest budowa nowej drogi ekspresowej S10 zaczyna się przy autostradzie A1 pomiędzy rejonem Torunia a okolicą Włocławka. Dalej korytarz prowadzi na wschód od Wisły, zasadniczo jej prawym brzegiem, przez rejon Płocka i Naruszewa. W tym miejscu wskazany został koniec drogi ekspresowej S10, i rozpoczyna się Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej prowadzona w ciągu autostrady A50 i drogi ekspresowej S5074. Pomiędzy Naruszewem i Nasielskiem OAW przecina drogę S7, a pomiędzy Serockiem i Tłuszczem rzekę Narew. Za tą rzeką skręca na południowy wschód. Od linii kolejowej nr 6, którą przecina pomiędzy Wołominem a Łochowem, biegnie w kierunku południowym, a od przecięcia drogi S17 (pomiędzy Zakrętem a Garwolinem) na zachód. Wzdłuż drogi krajowej nr 50 i linii kolejowej Skierniewice ? Łuków dociera do drogi S8. Przecina ją pomiędzy Jankami a węzłem Huta Zawadzka. Stąd prowadzi na północ przez okolice Żyrardowa i Grodziska Mazowieckiego, planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego (w rejonie Baranowa), Sochaczewa oraz Wyszogrodu i Naruszewa tworząc pełny ring wokół aglomeracji warszawskiej w miejscu zakończenia drogi ekspresowej S10.?
Autorzy projektu stwierdzają również:
?Beneficjentem proponowanej rozbudowy sieci drogowej będzie społeczeństwo. Oprócz bardzo dużych oszczędności z tytułu kosztów czasu, inwestycja przyczyni się również do istotnej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Zidentyfikowano bardzo małe ryzyka realizowanej inwestycji (klasa A BRD).?
Mapy korytarza S10-OAW, obejmujące gminę Radzymin
Mapa ?Ciąg S10-AOW arkusz 5 z 10″:
Mapa ?Ciąg S10-AOW arkusz 4 z 10″:
Legenda do map „Ciąg S10-AOW”
Mapy w pełnej rozdzielczości można pobrać ze strony: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl