Za kilka lat węzłem Ząbki wjedziemy na obwodnicę Warszawy

Pod koniec lipca w siedzibie warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (tzw. ZOPI) poświęcone budowie pierwszego fragmentu Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) na odcinku pomiędzy węzłem ?Drewnica? i węzłem ?Ząbki?. Ten 3,6 kilometrowy fragment trasy ekspresowej połączy obwodnicę Marek czyli trasę S8 z przebudowaną drogą wojewódzką 631 (ul. Żołnierską) oraz drogą wojewódzką nr 634.

Na spotkaniu projektanci z biura projektowego Mosty Katowice Sp. z o.o. prezentowali efekty swojej prawie rocznej pracy nad koncepcją programową projektu budowlanego trasy. Koncepcja programowa będzie podstawą do ogłoszenia pod koniec bieżącego roku przetargu w formule Projektuj i Buduj, rozpoczęcie prac w terenie jest planowane w 2022 roku, a zakończenie na przełomie 2024  roku.

W pierwszej części spotkania oprócz pracowników różnych departamentów i oddziału warszawskiego oraz centrali GDDKiA uczestniczyli również zaproszeni przedstawiciele zainteresowanych samorządów Ząbek, Zielonki, Marek oraz przedstawiciele powiatu wołomińskiego. Miasto Ząbki reprezentował Zastępca Burmistrza Pan Kamil Kowaleczko oraz pracownik referatu Dróg i Komunikacji Miejskiej Urzędu Miasta. W spotkaniu brali udział również przedstawiciele nadleśnictwa Drewnica, policji, straży pożarnej oraz wojska. Obecni mogli się wypowiedzieć i zgłosić uwagi w zakresie zaprezentowanych rozwiązań projektowych trasy S17.

Węzeł Drewnica skomunikuje nowy fragment trasy S17 obwodnicą Marek (S8), na której podczas pozostawiono stosowną rezerwę do budowy tego węzła (wybudowano poszerzenia jezdni na przyszłe na pasy wyłączania i włączania). Dzięki temu budowa łącznic węzła Drewnica będzie wiązała się z mniejszymi i krótkotrwałymi utrudnieniami w ruchu.Nowa trasa przebiegnie nad linią kolejową Warszawa Wileńska ? Wołomin i przez pewien czas będzie kończyć się ślepo za węzłem ?Ząbki? na terenie Zielonki w oczekiwaniu na budowę kolejnego etapu w kierunku Rembertowa, Wesołej i Zakrętu.

Węzeł ?Ząbki? jest rozbudowanym węzłem drogowym, posiada dwie łącznice bezpośrednie prowadzące ruch od strony węzła ?Drewnica? w kierunku ul. Żołnierskiej i od ul. Żołnierskiej w kierunku trasy S-8. Na drodze 634 pomiędzy drogą 631, a wiaduktem nad linią kolejową Zielonka – Rembertów powstanie dodatkowe duże skrzyżowanie drogowe z sygnalizacją świetlną, przez które będzie odbywał się ruch z trasy S17 w pozostałych relacjach.

Ulica Bankowa w Zielonce będzie przebiegać wiaduktem nad trasą ekspresową, zmieni się również jej połączenie z drogą 631 ? zostanie włączona jako czwarty wlot skrzyżowania drogi wojewódzkiej 631 z ul. Szwoleżerów.

Z punktu widzenia mieszkańców Ząbek najbardziej istotną kwestią był właśnie zakres i kształt przebudowy skrzyżowania drogi 631 z ul. Szwoleżerów i ul. Bankową. Przedstawiciele Ząbek zgłosili wiele uwag dotyczących funkcjonalności i zastrzeżeń, co do warunków bezpieczeństwa funkcjonowania tego skrzyżowania w formie zaprezentowanej przez projektantów. W szczególności dotyczyło to różnej liczby pasów na wlocie i wylocie skrzyżowania, bardzo krótkich odcinków włączania i przeplatania ruchu dla pojazdów zjeżdżających z trasy ekspresowej i włączających się na drogę 631. Przedstawiciele Ząbek zaproponowali modyfikacje rozwiązania węzła Ząbki poprawiające bezpieczeństwo i warunki ruchu. Nie mniej ważną kwestią była projektowana ochrona aktustyczną terenu Ząbek, która po włączeniu trasy ekspresowej do drogi 631 są projektowane krótsze i niższe niż istniejące obecnie wzdłuż drogi 631. Zastępca Burmistrza Miasta Ząbki zaprotestował przeciwko takiemu rozwiązaniu, wnioskował o zastosowanie ochron akustycznych wzdłuż drogi 631 o nie gorszych parametrach niż te, które istnieją obecnie, ponadto zawnioskował o dodatkowe ekrany akustyczne od strony Ząbek, na projektowanych estakadach. Uwagi Ząbek dotyczyły również uzupełnienia powiązań projektowanej infrastruktury pieszej i rowerowej z tą projektowaną w ramach węzła Ząbki.

Szacowany koszt budowy 3,6 km trasy ekspresowej (2 jezdnie po 3-4 pasy wraz z pasem awaryjnym) oraz budowy dwóch węzłów drogowych ?Drewnica? i „Ząbki” to ponad 600 mln złotych. Powstanie tego krótkiego odcinka trasy jest bardzo istotne, bo połączy on trasę S8 z ul Żołnierską i Trasą Siekierkowską, co z punktu widzenia Ząbek jest to kluczowym połączeniem, bo przyczyni się do zmniejszenia ruchu w mieście. Do tej pory większość samochodów w tej relacji zjeżdżało z S8 na węźle Piłsudskiego i przeciskało się ulicami i tunelem w centrum Ząbek w kierunku ul. Żołnierskiej lub Chełmżyńskiej. Powstanie węzła Ząbki wpłynie na zachowania komunikacyjne mieszkańców południowej części Ząbek, którzy do często korzystają z trasy S8. Zamiast wjeżdżać jak dotychczas przez centrum handlowe lub stać w kolejce do skrętu na węźle Piłsudskiego będą mogli szybciej wjechać na trasę przez skrzyżowanie ul. Szwoleżerów i drogę wojewódzką 631 oraz węzeł ?Ząbki?. Podobnie wracając trasą S8, szybciej będzie pojechać ekspresowo przez węzły ?Drewnica? oraz ?Ząbki? niż jechać ul.Wolności przez Ząbki. Dlatego tak bardzo istotne jest powstanie ulicy Projektowanej, która skomunikuje mieszkańców rejonu ul .Powstańców z trasą S17 oraz S8.

Na kontynuację budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy w kierunku węzła ?Lubelska? z trasą S2 i autostradą A2 i trasą na Lublin S17 poczekamy trochę dłużej, ponieważ dopiero niedawno została wydana decyzja środowiskowa dla tego odcinka i kilka tygodni temu został wyłoniony projektant koncepcji programowej. Jej powstanie zamknie obwodnicę ekspresową stolicy i ułatwi dojazd z Ząbek do południowych i zachodnich dzielnic Warszawy.

Więcej informacji o projekcie na stronie  http://www.s17-wow.pl/

 

Pliki do pobrania

Źródło: UM Ząbki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.