Czy ktoś z Was zastanawiał się kiedykolwiek nad tym czym jest dziś absolutorium, które jest udzielane przez radnym burmistrzom, wójtom, prezydentom miast czy starostom?
Jako, że mamy czas uchwał absolutoryjnych, w oparciu o portal samorzad.pap.pl pozwolę sobie zwrócić uwagę na kilka aspektów określających czym powinno się takie absolutorium charakteryzować.
A więc komisja rewizyjna organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego rozpatruje sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu wraz z opinią regionalnej izby obrachunkowej o tym sprawozdaniu oraz informację, o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego (art. 270 pkt. 2 ustawy o finansach publicznych). W przypadku gdy jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do badania sprawozdania finansowego przedmiotem rozpatrzenia przez komisję rewizyjną jest również opinia z tego badania.
Wniosek w sprawie absolutorium komisji rewizyjnej podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową. Powinien on zawierać cechy opinii i jednoznacznie wskazywać czy komisja wnioskuje o udzielenie, czy też o nieudzielenie absolutorium zarządowi.
Powinien on zawierać uzasadnienie pozostające w logicznym związku z tezą wniosku i odnoszące się wyłącznie do wykonania budżetu za 2016 rok na podstawie przedłożonych przez organ wykonawczy sprawozdań z wykonania budżetu .
Wniosek komisji rewizyjnej powinien umożliwić radzie uzyskanie odpowiedzi na pytanie jaki jest stan planowanych dochodów i wydatków do zrealizowanych, jakie są przyczyny rozbieżności pomiędzy planem i wykonaniem, czy winą za owe rozbieżności można obciążyć organ wykonujący budżet, czy też były one wynikiem obiektywnych uwarunkowań.
Rada jednostki samorządu terytorialnego, dokonując oceny wykonania budżetu powinna czynić to w sposób kompleksowy, odnosząc się do całości wykonania planu finansowego, jakim jest budżet, nie zaś koncentrować się jedynie na wybranych elementach. Zgodnie z ukształtowanym orzecznictwem nieudzielenie absolutorium z przyczyn innych, niż z tytułu wykonania budżetu stanowi istotne naruszenie prawa.
Czy zawsze właśnie takie kryteria brane są pod uwagę, przez radnych w naszych samorządach?