Z Piotrem Grubkiem, wiceburmistrzem Miasta Kobyłka o inwestycjach kolejowych i drogowych prowadzonych na terenie miasta oraz o tym co to jest ZIT rozmawia Teresa Urbanowska.
? Pod koniec ubiegłego roku temat kobyłkowskich przejazdów kolejowych pojawiał się dość często w publicznej dyskusji. Jak obecnie wygląda przebieg kolei przez Kobyłkę?
? W ramach obecnego projektu inwestycja zamknie się w pasie terenu kolejowego. Po stronie północnej została dołożona dodatkowa para torów. Będą nowe perony z przejściami kolejowymi.
W Kobyłce peron zlokalizowany będzie na wysokości Urzędu Miasta. W miejscu, w którym obecnie znajduje się jeszcze kwiaciarnia, będzie zlokalizowane zejście do tunelu podziemnego, z niego wychodziło się będzie na perony z możliwością przejścia na drugą stronę torów.
? Jak będzie przebiegał ruch samochodowy, w jaki sposób będzie zorganizowany przejazd?
? Samochody pojadą obecnym przejazdem z pełnym szlabanem i budką dla dróżnika. Podobnie będzie w Ossowie, gdzie peron z obecnego miejsca zostanie przesunięty w stronę Kobyłki i znajdzie się na wysokości stadionu. Wejście na peron będzie na wysokości obecnego parkingu. Tu znajdzie się również przejście na drugą stronę ulicy. Również i tu ? podobnie jak w Kobyłce ? zostaną zainstalowane pełne szlabany i budka dla dróżnika.
? Podczas ubiegłorocznych spotkań pytano o zabezpieczenie przed hałasem, o odwodnienie ? czy tu zapadły już jakieś decyzje?
? W zasadzie, poza małymi fragmentami, wzdłuż całego przebiegu linii kolejowej, po jednej i po drugiej stronie zamontowane zostaną ekrany akustyczne. Na dzień dzisiejszy wiadomo jest również, że po obu stronach torów zostanie wykonane odwodnienie ? głównie w postaci rowów.
W tej chwili uprawomocniła się decyzja lokalizacyjna wydana przez Wojewodę. Kolej zbiera dokumentację do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę na kobyłkowski odcinek. Wiem, że jeszcze w kwietniu rozpocznie się wycinka drzew.
? A czego nowego można się spodziewać?
? Należy ubolewać nad tym, że z obecnie realizowanego projektu zostały wyłączone nasze przejazdy bezkolizyjne. Pojawiło się jednak światełko w tunelu albowiem PKP PLK SA umieściło nasze obiekty w II etapie inwestycji, który ma być finansowany z nowej perspektywy unijnej. Pod koniec lutego wniosek o dofinansowanie ze środków CEF (Connecting Europe Facility) trafił do Komisji Europejskiej.
? Czego dotyczy ten II etap?
? Jest to modernizacja linii E75 na odcinku Sadowne? Białystok z robotami uzupełniającymi na pierwszym odcinku Warszawa Rembertów-Sadowne.
? Co ? w ramach tego projektu ? miałoby powstać na terenie Kobyłki?
? Z dostępnych dziś informacji wynika, że w Kobyłce w 2019 roku pojawią się nowe rozwiązania bezkolizyjne w dwóch miejscach. Dokładnie w tych, w których były planowane w I etapie. Jakie to będą obiekty inżynieryjne jeszcze nie przesądzono. Jednak wiadomo, że zostanie utrzymana lokalizacja.
? Czy czegoś nowego na terenie Kobyłki można się spodziewać w związku z przebudową układów komunikacyjnych?
? Zewnętrzne inwestycje komunikacyjne jeszcze bardziej przyspieszą rozwój miasta. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na S8, co w zasadzie się już dzieje. Kończymy obecnie opracowanie MPZP, który obejmie tereny pod inwestycje przy węźle Kobyłka na trasie S8 (ul. Przyjacielska). Planujemy w najbliższym czasie uzbroić ten obszar ze środków UE w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Również z instrumentu ZIT zgłosimy do dofinansowania budowę parkingu typu P+D przy nowej stacji PKP Kobyłka-Ossów (ul. Turowska/Nadarzyn. Te inwestycje nie wyczerpują naszego udziału w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Ale do tego tematu wrócimy niebawem.
? Trzymam Pana za słowo i już dziś umawiam się na rozmowę na temat Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego, do którego Kobyłka należy.