ZTM: nowa taryfa – kompletna informacja

W związku z wprowadzeniem, od 2 czerwca, nowej taryfy biletowej, przekazuję jeszcze raz wszystkie najważniejsze informacje dotyczące nowej taryfy oraz naszych działań informacyjnych. Najważniejsze zmiany wynikające z nowych przepisów – ULGA 50% ZAMIAST 48%

W nowej taryfie wysokość ulg została ujednolicona. Osoby, którym dzisiaj przysługują przejazdy z ulgą 48% będą uprawnione do przejazdów z ulgą 50%.

STREFA 1 i 2 – PRZEJRZYSTE ZASADY

Zmianie ulega nazewnictwo stref biletowych. Dotychczasowa strefa miejska oznaczona będzie liczbą „1”, natomiast podmiejska – „2”. Równocześnie wprowadzone zostały jasne zasady wnoszenia opłat za przejazd, w przypadku przekraczania granicy strefy biletowej – przejazd ze strefy 1 do 2 lub ze strefy 2 do 1. Jeżeli pasażer będzie posiadał ważny bilet obowiązujący w strefie 1, zobowiązany będzie jedynie do skasowania lub aktywowania biletu obowiązującego w strefie 2, najpóźniej w momencie przekraczania przystanku granicznego. Wszystkie bilety obowiązujące w strefie 2 uprawniają również do przejazdu w strefie 1.

BILETY JEDNORAZOWE – ZMIENIONE ZASADY

Wprowadzone zostało rozróżnienie dla biletów jednorazowych obowiązujących w strefie 1 oraz w strefie 2. I tak:
bilet jednorazowy ważny w strefie 1 (dotychczasowej miejskiej) nie uprawnia do przejazdu w strefie 2 (podmiejskiej),
do przejazdu w strefie 2 lub do przejazdu między strefami upoważnia osobny rodzaj biletu jednorazowego.
Ponadto każdy bilet jednorazowy uprawnia do przejazdu jednym środkiem transportu, w którym został skasowany, nie dłużej jednak niż 120 minut (2 godziny) od momentu skasowania. Podróż na tym bilecie musi się zakończyć najpóźniej po upływie 120 minut lub pasażer zobowiązany jest skasować nowy bilet. Oznacza to również, że pasażer korzystający z biletu jednorazowego, będzie mógł przebywać w strefie biletowej w metrze przez 120 minut od momentu skasowania.

NOWE BILETY CZASOWE

W celu uatrakcyjnienia Taryfy Przewozowej wprowadzono szeroką gamę biletów czasowych – ważnych przez 20, 40, 60 lub 90 minut. Nowymi biletami są bilety 20 i 40-minutowe.
Bilet 20-minutowy skierowany jest do osób, które poruszają się najczęściej na terenie tej samej dzielnicy na krótkich odcinkach (przejazd 8-10 przystanków). Jest to jednocześnie najtańszy bilet w obecnej taryfie – tańszy od jednorazowego.
Bilet 40-minutowy jest optymalny dla większości przejazdów odbywanych po mieście – przeciętnie średni czas przejazdu pasażera na terenie Warszawy wynosi 36 minut. Cena biletu 40-minutowego jest równa cenie biletu jednorazowego.
Korzystanie z biletów czasowych daje możliwość przesiadania się do różnych środków transportu, pozwalając tym samym na skrócenie czasu podróży do minimum. Wszystkie bilety minutowe ważne są w obu strefach 1 i 2.

BILET SENIORA

W nowej taryfie wprowadzono wyjątkowo korzystną propozycję dla osób, które ukończyły 65. rok życia. Osoby te mogą zakupić bilet seniora za jedyne 40 zł. Bilet uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów w ciągu 366 dni od momentu skasowania takiego biletu. Bilet ten będzie ważny wraz z dokumentem tożsamości potwierdzającym wiek pasażera. Należy pamiętać, iż do tego biletu nie stosuje się innych ulg, dotyczących przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w m.st. Warszawie. Bilet ten będzie dostępny we wszystkich punktach doładowania Warszawskiej Karty Miejskiej. Jednocześnie przypominamy, że osobom powyżej 70. roku życia przysługuje uprawnienie do bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego na podstawie dokumentu tożsamości, potwierdzającego wiek pasażera.

PODRÓŻOWANIE LINIAMI NOCNYMI

Nowością jest możliwość posługiwania się każdym rodzajem biletu (poza biletem międzyszczytowym, ważnym od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00 – 14.00) podczas przejazdu liniami nocnymi. Przejazd autobusem linii nocnej kosztuje tyle samo co przejazd dowolnym pojazdem linii dziennej. Należy pamiętać, że podział na strefy 1 i 2 obowiązuje również w liniach nocnych. Dotyczy to linii przekraczających granicę strefy biletowej (wyjeżdżających poza Warszawę).

BILETY WYCOFANE Z TARYFY

Z nowej taryfy zostały wycofane następujące rodzaje biletów:
BILET ABONAMENTOWY MIEJSKI I SIECIOWY
BILET 120-MINUTOWY MIEJSKI I SIECIOWY
BILET 30-DNIOWY MIEJSKI NA OKAZICIELA
BILET 90-DNIOWY MIEJSKI NA OKAZICIELA
ZAKUP BILETÓW U PROWADZĄCEGO POJAZD LUB PRZEZ OBSŁUGĘ POJAZDU

Od 2 czerwca 2008 r. w pojazdach lokalnego transportu zbiorowego dopuszcza się sprzedaż biletów jednorazowych przez obsługę pojazdów za odliczoną kwotę, bez konieczności wnoszenia opłaty manipulacyjnej. W mocy pozostają zapisy Regulaminu przewozu osób i bagażu, na mocy których prowadzący pojazd może odmówić sprzedaży, gdy opóźnienie pojazdu przekroczy 3 minuty.

OPŁATY DODATKOWE

W nowej Taryfie przewozowej zmianie uległa wysokość opłat dodatkowych. Została ustalona zgodnie z art. 34 a ust. 2 ustawy „Prawo przewozowe” (Dz. U. 2000, Nr 50, poz. 601 ze zm.), który daje Radzie m.st. Warszawy uprawnienie do ustalania wysokości opłat dodatkowych pobieranych w razie:
a) braku odpowiedniego dokumentu przewozu,
b) braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu,
c) spowodowania, bez uzasadnionej przyczyny, zatrzymania lub zmiany trasy środka transportu.

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE

W celu uniknięcia problemów przy wprowadzaniu nowej taryfy biletowej przez pół roku będą obowiązywały następujące przepisy przejściowe:
Wszystkie rodzaje i typy biletów ZTM nieskasowane lub też nieaktywowane o nieaktualnej wartości nominalnej, wycofane z taryfy z dniem 2 czerwca 2008 r., mogą być zwracane w kasach ZTM w terminie do 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowej taryfy, oczywiście bez pobierania opłaty manipulacyjnej (Ostateczny termin zwrotu biletów upływa z dniem 2 grudnia 2008 r.).
Dopuszcza się korzystanie z biletów krótkookresowych, długookresowych i długookresowych na 1 linię skasowanych lub aktywowanych przed dniem wejścia w życie nowej taryfy przewozowej, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowej taryfy przewozowej.
Dopuszcza się korzystanie z biletów jednorazowych o nieaktualnej wartości nominalnej poprzez ich skasowanie wraz z biletami uzupełniającymi w celu uiszczenia opłaty zgodnej z nową taryfą przewozową, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
PERSONALIZACJA

¨ Jakie będą korzyści ze stosowania spersonalizowanej WKM?
W przypadku zgubienia lub kradzieży WKM, będzie możliwość jej zablokowania i odzyskania niewykorzystanej części biletu. Obecnie otrzymujemy rocznie ok. 1000 wniosków od pasażerów w tej sprawie. Wszystkie są odrzucane.

W trakcie kontroli biletów, pasażerowie posługujący się spersonalizowanymi kartami nie będą musieli mieć przy sobie żadnego dowodu tożsamości. To dobra wiadomość dla wszystkich osób ?zapominalskich”. W przypadku braku dokumentu ze zdjęciem, bilet okresowy na Karcie Miejskiej jest nieważny i w takiej sytuacji kontroler może wystawić wezwanie do zapłaty. Oczywiście posiadacze spersonalizowanej Karty Miejskiej, którzy korzystają z biletów ulgowych, będą musiały mieć przy sobie dokument poświadczający prawo do ulgi.

Dzięki personalizacji WKM Warszawa zaoszczędzi na samych kartach. Obecnie przy każdym kodowaniu biletu pasażer może otrzymać całkiem nową kartę. W ciągu ponad 6 lat wydawaliśmy ich co miesiąc średnio ok. 38 tys., przy czym w ostatnich latach i miesiącach ta ilość zdecydowanie wzrosła (w pierwszym kwartale 2008 roku było to już ponad 58 tyś. kart miesięcznie). Od momentu wprowadzenia do użytku Warszawskiej Karty Miejskiej w obiegu pojawiło się w obiegu już ponad 3 mln sztuk tego nośnika biletów.

W przyszłości planujemy, że na Warszawskiej Karcie Miejskiej można będzie zakodować kolejne rodzaje biletów – m.in. 7 i 3 dniowe czy też dobowe. WKM będzie mogła być też wykorzystywana jako tzw. ?elektroniczna portmonetka”, czyli np. będzie mogła służyć jako karnet wejściowy do ośrodków sportów i rekreacji (baseny, hale sportowe itp.)

¨ W jaki sposób można otrzymać spersonalizowaną WKM?
Wystarczy złożyć stosowny wniosek (ze zdjęciem legitymacyjnym) w którymś z Punktów Obsługi Pasażera ZTM. W formularzu pasażerowie muszą podać swoje imię i nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania z kodem pocztowym. Po weryfikacji danych, do czego konieczny będzie dowód tożsamości, pasażer otrzyma kartę od ręki. Wypełniony formularz, wraz ze zdjęciem, można też wysłać pocztą tradycyjną lub elektroniczną. Formularz będzie także umieszczony na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego. Kartę odbiera się osobiście w siedzibie ZTM przy ul. Senatorskiej 37.
Kartę spersonalizowaną będą też mogły wyrobić osoby, które mają prawo do bezpłatnych przejazdów.

¨ Czy wymiana karty miejskiej na spersonalizowaną będzie obowiązkowa?
Nie. W obiegu w dalszym ciągu będą funkcjonowały karty miejskie bez zdjęcia.

¨ Ile kosztuje wyrobienie spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej?
Pierwszy egzemplarz jest bezpłatny. Pasażerowie, którym zmieniły się dane osobowe umieszczone na karcie nie zapłacą również za jej duplikat. Duplikat będzie bezpłatny także w przypadku gdy karta uległa zniszczeniu nie z winy pasażera a także po 10 latach od wydania pierwszej karty (na tyle czasu jest przewidziana jej trwałość). W pozostałych sytuacjach, także w przypadku zgubienia lub kradzieży, za wyrobienie duplikatu pasażer będzie musiał zapłacić 10 zł.

¨ Czy dane zbierane osobowe zbierane przez ZTM podczas procesu personalizacji karty są bezpieczne?
Zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych (Dz. U. 02.101.926), możemy gromadzić i przetwarzać dane osobowe niezbędne w trakcie procesu personalizacji karty. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. 2004 nr 100 poz. 1024), dane przez nas przechowywane mają najwyższy stopień bezpieczeństwa. Są chronione fizycznie oraz przez systemy teleinformatyczne.

¨ Gdzie można kodować bilety na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej?
W każdym punkcie wyposażonym w terminal do kodowania kart, czyli w Punkcie Obsługi Pasażera ZTM (ul. Senatorska, Metro Ratusz-Arsenał, Metro Świętokrzyska, Metro Plac Wilsona, Metro Marymont), na każdej poczcie, oraz w kioskach oznaczonych logo sieci Strefa a także w automatach biletowych na stacjach metra oraz na Dworcu Centralnym.

KAMPANIA INFORMACYJNA

Aby przybliżyć pasażerom wszystkie zmiany w komunikacji miejskiej Zarząd Transportu Miejskiego 16 maja rozpoczął wielką kampanię informacyjną. Wszelkie informacje o wprowadzanych od 2 czerwca zmianach w taryfie przewozowej podróżni mogą znaleźć na stronie internetowej ZTM. Informacje udzielane są również każdemu telefonicznie – wystarczy wykręcić nr infolinii (94-84) czynny przez 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Spodziewając się większej liczby telefonów, Zarząd Transportu Miejskiego zwiększył liczbę pracowników infolinii. Z wszelkimi pytaniami można również zwrócić się do pracowników w Punktach Obsługi Pasażera (przy ulicy Senatorskiej w siedzibie ZTM, na stacjach metra Marymont, Ratusz-Arsenał, Pl. Wilsona, Świętokrzyska) a także w punktach informacji turystycznej m.st. Warszawy.
Od 1 maja wyświetlane są w taborze oraz na tablicach Systemu Informacji Pasażerskiej specjalne komunikaty zwracające uwagę podróżnych na zmiany w taryfie przewozowej. Sukcesywnie są również zamieszczane na przystankach komunikacji miejskiej i stacjach metra. Od 16 maja we wszystkich autobusach, tramwajach, pociągach SKM umieszczone zostaną ulotki informacyjne o nowej taryfie wraz z nowymi wzorami biletów (500 000 sztuk) a także zamieszczone zostaną plakaty (12 000 sztuk w formacie A3). Od 28 maja otrzymać będzie można mapki z aktualnymi liniami komunikacyjnymi wraz z informacją o nowej taryfie. Kilka dni później będą rozdawane również ulotki dedykowane dla seniorów, dzieci, uczniów i studentów oraz osób niepełnosprawnych (po 20 tys. szt.).

Szczegółowych informacji o zmianach w taryfie udzielają również informatorzy. Od 26 maja do 1 czerwca około 60-ciu przeszkolonych pracowników w godzinach popołudniowego szczytu tłumaczy wprowadzane przepisy. Spotkamy ich przy największych węzłach przesiadkowych Warszawy takich jak: stacje metra (Centrum, Ratusz-Arsenał, Plac Wilsona), CH Blue City, Pl. Zawiszy, Rondo Wiatraczna, Pl. Narutowicza, Al. Wilanowska/Wołoskiej, Dw. Wileński. Bez problemu można ich zauważyć – każdy jest ubrany w specjalną, odblaskową kamizelkę.

Do drugiego czerwca w całym taborze nastąpi wymiana cenników i regulaminów oraz naklejek o sprzedaży biletów przez prowadzących pojazd i kierowników pociągów.

DODATKOWE GODZINY OTWARCIA PUNKTÓW OBSŁUGI PASAŻERA
W dniach 31 maja (sobota) i 1 czerwca (niedziela) POP-y będą dodatkowo otwarte w następujących godzinach:
stacja metra Marymont 8:30 – 15:30
stacja metra Plac Wilsona 9:00 – 16:00
stacja metra Ratusz – Arsenał 9:30 – 16:30
stacja metra Świętokrzyska 10:00 – 17:00
siedziba ZTM, ul. Senatorska 37, wejście „E” 10:00 – 17:00
Szczegółowe informacje dotyczące nowej taryfy można znaleźć na naszej stronie internetowej pod adresem: http://www.ztm.waw.pl/taryfa/. Informacje będą na bieżąco rozbudowywane o inne wersje językowe a także o odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ).

Pozdrawiam
Igor Krajnow
Rzecznik Prasowy
Zarządu Transportu Miejskiego