W Tumirai przedszkolak uczy się w praktyce

Czy potraficie wyobrazić sobie przedszkole, w którym dzieci uczą się szycia, piorą, prasują ciepłym żelazkiem, poznają układ słoneczny i pracują z mikroskopem, a także z własnej woli liczą w zakresie tysiąca? Tak wyglądają przedszkola inspirowane pedagogiką Marii Montessori.

Dla osób, które interesują się modelami wychowania dziecka przygotowano w marcu nie lada gratkę. Trudno uwierzyć, ale do Wołomina na zaproszenie władz gminy i przedszkoli Tumirai zjechały się sławy pedagogiki montessoriańskiej. ? Ktoś zapewne popuka się w głowę i zapyta ? po co przedszkole niepubliczne chce upowszechniać wizję przedszkola, wg której działa? Przecież biznesowo wydaje się to niepoprawne – opowiadali organizatorzy.

Otóż nie o biznes tu chodzi. Podczas gdy inne przedszkola niepubliczne właśnie rozpoczynają akcję promocyjną i rekrutację – wolnych miejsc w przedszkolach Tumirai nie ma już do września 2015 roku. O co więc chodzi?

? Zabrzmi banalnie ? o dobro dziecka, o danie mu najlepszej szansy jaką my dorośli możemy dać. O to, aby stworzyć dzieciom warunki do budowania w nich wiary we własne możliwości, do rozwoju swoich najlepszych potencjałów ? przekonuje kadra przedszkoli Tumirai.

Tą drogą idzie inicjatywa wołomińskich matek-Tumirai. Tumirai to przedszkola bliskie naturze ? z własnymi grządkami, zagrodą ze zwierzętami. Emilia Polnau i Marta Kaczkowska w poszukiwaniu idei najbliższej ich sercom wybrały pełną miłości i szacunku myśl pedagogiczną kobiety, która wyprzedziła swoją epokę -pani doktor Marii Montessori.

W tamtych czasach mówienie o braku kar w stosunku do dzieci, poszanowaniu ich wolności i pracy sensorycznej- było trudne.

? Coraz bardziej zafascynowani montessoriańskimi ideami szukaliśmy autorytetów w tej dziedzinie. Tak udało nam się poznać niezwykłe sylwetki pedagogiczne- Państwa Jordan (Alicję i Jarosława), panie: Joannę Maghen i Patrycję Cichą. To ludzie, których słuchamy zawsze z szeroko otwartym sercem i głową. To, w jaki sposób przekazywali nam i naszym nauczycielom swoją wiedzę i pasję- sprawiło, że jesteśmy pewni tej drogi pracy z dzieckiem ? mówią nasze rozmówczynie.

Czym więc przedszkola Tumirai różnią się od tradycyjnych? ? Dzieci edukowane według założeń pedagogiki Montessori już na etapie przedszkola doświadczają życia praktycznego, które pozwala na rozwijanie koncentracji, koordynacji i kontroli. Różnorodne pomoce Montessori pozwalają na zdobywanie umiejętności posługiwania się przedmiotami i przyborami znanymi dzieciom z rodzinnego domu. Dziecko uczy się samodzielnie sprzątać, przygotowywać prosty posiłek (np. kanapki, sałatki), a nawet gotować czy piec. Wie jak umyć stolik, podłogę, okno, czyścić i polerować buty i wiele innych czynności życia codziennego. Celem tych ćwiczeń jest przygotowanie dziecka do życia, nie tylko do następnego etapu edukacji ? mówi Emilia Polnau-Wrzesińska.

? W dzisiejszym świecie przepełnionym bodźcami, gdzie żyje się w ciągłym pośpiechu, bardzo trudno zadbać o spokój wewnętrzny i znaleźć ciszę. Dlatego jedną z bardziej wartościowych rzeczy, którą pragniemy zaoferować dzieciom w naszych placówkach jest szansa na doświadczenie i zapewnienie im warunków ciszy i spokoju. Ważnym momentem doznania ciszy jest codzienna ?lekcja ciszy?, którą praktykujemy. Dzieci ją uwielbiają. W tym czasie przekazują sobie np. malutki dzwoneczek- jak najciszej potrafią ? dodaje Marta Kaczkowska?.

Mówi się, że wychowanie montessoriańskie jest formą snobowania się- czesne w tych placówkach jest wysokie. Tak wychowywane są mi.in: dzieci brytyjskiego dworu królewskiego. ? Wychowanie montessoriańskie ukończyło wiele zasłużonych ludzi Larry Page i Sergey Brin: założyciele Google?a; a także twórca Wikipedii. Nasz program jest rzeczywiście droższy niż w innych przedszkolach, ale koszty zakupu oryginalnych pomocy i szkolenia personelu też są duże – wyjaśnia Emilia Polnau.

? O jakości placówki montessoriańskiej można rozmawiać po kilkunastu latach działalności ? stwierdzi kiedyś Jarosław Jordan. ? My jesteśmy na początku tej drogi cieszymy się jednak, że mogliśmy spotkać na niej tak inspirujących pedagogów. Zamierzamy nadal ściśle współpracować ze środowiskiem montessoriańskim i ciągle się doskonalić. Wierzmy, że to początek przygody z pedagogiką montessoriańską również dla czytających ten artykuł i już dziś zapraszamy na kolejną edycję konferencji za rok ? mówi Emilia i Marta.

Efektem konferencji jest również zacieśnienie współpracy lokalnego środowiska przedszkolnego. Dyrektorzy placówek chętnie wymieniali się pomysłami i doświadczeniami. Z inicjatywy przedszkoli Tumirai powstał pomysł utworzenia Stowarzyszenia Przedszkoli Powiatu Wołomińskiego.

? Razem możemy więcej zrobić dla dobra naszych dzieci. Cieszę się, że inni dyrektorzy też chcą współpracować ? kończy Marta Kaczkowska.

Emilia Polnau – Wrzesińska

Dyrektor Zarządzający

Niepubliczne Przedszkola Tumirai

tel 660412908

www.tumirai.pl