Język angielski od wczesnego dzieciństwa

We współczesnym, zglobalizowanym świecie, nauka języka angielskiego powinna być nieodłącznym elementem edukacji dzieci i młodzieży. Dlatego uczniowie Szkoły Aktywności Twórczej (SAT), w której od sześciu lat jestem nauczycielem języka angielskiego, od najmłodszych klas intensywnie uczą się języka w ramach zajęć szkolnych.

W SAT dwa razy w tygodniu odbywają się dodatkowe zajęcia językowe, które przygotowują uczniów do egzaminów Cambridge, w których corocznie osiągamy bardzo dobre wyniki.

W skutecznym nauczaniu języka obcego istotną rolę odgrywa wybór metody nauczania. Jedną z najbardziej skutecznych metod, która od wielu lat stosowana jest w naszej szkole, jest metoda komunikacyjna, w której język traktowany jest jako narzędzie komunikacji społecznej. Duży nacisk kładzie się na funkcjonalność oraz kulturę języka. W związku z tym uczeń poznaje np. szereg sposobów na wyrażenie grzecznej prośby lub podziękowania, itp. Podczas lekcji uczniowie ćwiczą wszystkie cztery umiejętności językowe: czytanie, mówienie, pisanie i słuchanie. W czasie zajęć język ojczysty jest stosowany tylko sporadycznie, głównym narzędziem komunikacji jest właśnie język angielski.

Istotnym elementem tej metody, jest wykorzystanie autentycznych materiałów (np. ulotek, nagrań telewizyjnych, oryginalnych dialogów). Moja rola, jako nauczyciela polega na tworzeniu sytuacji sprzyjających mówieniu, dyskusji i zachęceniu uczniów do aktywności językowej.

Dziś nauczanie języków obcych musi wiązać się z użyciem metod wykorzystujących środki społecznego komunikowania takie jak prasa, radio, telewizja i Internet, dlatego na zajęciach wprowadzam dużo elementów blended learning, czyli zintegrowanej metody kształcenia. Lekcje z wykorzystaniem nagrań, weblogów, filmów w oryginalnej wersji językowej oraz tworzonych przez naszych uczniów, bądź też z ich udziałem to stały element towarzyszący nam w nauczaniu.

Nowe cele edukacyjne i sposoby ich realizacji wymagają od nauczyciela zastosowania różnorakich metod aktywizujących. Najważniejszym jest to, że dziecko samodzielnie lub w grupie wykonuje działanie, które sprawia mu satysfakcję, nie zdając sobie sprawy, że w ten sposób uczy się.

Podczas zajęć języka angielskiego stosujemy metodę burzy mózgów oraz inscenizacji, czyli dramy. Wykorzystując odpowiednio dobrany podręcznik i materiały suplementujące stosuję różnorodne gry i zabawy językowe co kojarzy się z niezbyt poważnym podejściem do przedmiotu, jednak z metodycznego punktu widzenia jest to fantastyczne narzędzie pracy, które sprzyja przyswajaniu języka obcego. Stosowanie gier odpręża uczniów, integruje grupę i pozwala na lepsze przyswajanie umiejętności pozwala na osiągnięcie porozumienia także między dziećmi nieśmiałymi, które potrzebują dodatkowych wzmocnień.

Metody te stanowią integralną cześć programu nauczania, jednak lata pracy z dziećmi i młodzieżą nauczyły mnie, że najbardziej skuteczną i motywującą jest metoda projektu, którą zarówno nauczyciele, jak i uczniowie naszej szkoły upodobali sobie najbardziej. Zwieńczeniem pracy nad projektem jest prezentacja na forum grupy. Możliwość prezentacji swojego zadania na forum ogólnym mobilizuje do koncentracji na zadaniu, poszukiwania pomysłów na rozwiązanie problemów, co poszerza zasób widzenia zagadnień.

W nauczaniu języka obcego, oprócz konieczności rozwijania sprawności językowych, istotne jest stworzenie obcojęzycznej atmosfery, dzięki której uczniowie będą mogli porozumiewać się w języku obcym. Dlatego też nawiązałam współpracę z kilkoma szkołami zagranicznymi, dzięki której moi uczniowie poprzez wymianę korespondencji, lekcje z użyciem Skype , video chatu oraz wspólną realizację projektów artystyczno-kulturowych mogą poznawać rówieśników z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych oraz porównać podobieństwa i różnice pomiędzy ich nastoletnimi światami i doświadczeniami. Idąc tym tropem zainicjowałam stworzenie dorocznego Festiwalu Kultur, który pozwala poszerzyć wiedzę o krajach anglojęzycznych, poznać różne kulturowe ciekawostki oraz posmakować dań charakterystycznych dla omawianego w danym roku państwa, bądź regionu. W ramach tych obchodów uczniowie naszej szkoły brali udział w rozgrywkach rugby, softballu i utworzyli drużynę cheerledingu.

Regularnie odwiedzamy także stolicę Wielkiej Brytanii. W tym roku naszym projektem całorocznym oraz motywem przewodnim całej wycieczki jest opowieść o Harrym Potterze. Już za kilka dni odwiedzimy studio Warner Bros, zwiedzimy ulicę Pokątną oraz ruszymy śladami młodego czarodzieja wraz z anglojęzycznym przewodnikiem. Plan wycieczki uwzględnia także projekt przygotowany przez uczniów- ?Dzień w Londynie?, w którym musieli przygotować ofertę krótkiej wycieczki (z uwzględnieniem turystycznych atrakcji, cen, transportu, wyżywienia, etc), a pozostałe klasy głosowały na najbardziej kreatywny i ciekawy pomysł na jednodniowy pobyt w tym mieście. Zwycięski plan zwiedzania zostanie uwzględniony w naszej londyńskiej marszrucie.

Mam nadzieję, że udało mi się zachęcić Państwa do poszerzania swojej wiedzy języków obcych, a w szczególności języka angielskiego. Jest to narzędzie, które pozwala nam lepiej poznać i zrozumieć otaczający nas świat oraz nawiązywać nowe znajomości i przyjaźnie.

W pracy zależy mi najbardziej na tym, aby zasiać ziarenko ciekawości innych ludzi i świata w moich uczniach tak, aby potem kiełkowało i motywowało do pozytywnego działania i tworzenia rzeczy pięknych i mądrych.

Zapraszam do zapoznania się z próbkami moich prac oraz projektów przeprowadzonych wraz z moimi uczniami na stronie szkoły:

www.sat.edu.pl.