O ofercie edukacyjnej i możliwych kierunkach rozwoju dziecka w Szkole Aktywności Twórczej w Zielonce z Tamarą Kostencką, dyrektorem placówki rozmawia Teresa Urbanowska
? Czym wyróżniacie się na tle innych szkół?
? Naszym wyróżnikiem jest przede wszystkim jakość pracy. Przez ponad 20 lat nauczyciele naszej szkoły pracując z wielkim zaangażowaniem i pasją udowodnili, że są godni zaufania. Wyniki sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych są najlepsze w powiecie ? porównywalne z wynikami najlepszych szkół warszawskich. Biorąc udział w ogólnopolskich akcjach i konkursach zdobywamy tytuły, nagrody i wyróżnienia. Na zakończenie klasy 3 i 6 uczniowie potwierdzają umiejętności językowe poprzez uzyskiwanie certyfikatów Cambridge Starters, Movers i Flyers na najwyższym poziomie. Jesteśmy od kilku lat szkołą ćwiczeń Uniwersytetu Warszawskiego ? współpracujemy z Wydziałem Pedagogicznym UW. Uczestniczymy w programie ?Dobra praktyka kluczem do profesjonalizmu w edukacji?.
Wprowadzamy ocenianie kształtujące, które polega na tym, że uczeń dowiaduje się czego będzie się uczyć i co będzie podlegać ocenie. Ocenianie kształtujące docenia pracę ucznia, wskazuje co w tej pracy jest dobre, a co złe i jak to poprawić.
Od kilku lat nauczyciele pracują metodą projektu. Właśnie teraz klasa zerowa realizuje projekt o pszczołach. Wypracowaliśmy swoje tradycje, np. Festiwal Teatralny FETA, Festiwal Naukowy, Dni Kultur i wiele innych.
Jesteśmy szkołą przyjazną dziecku i rodzicom; panuje tu ciepła, rodzinna atmosfera. Szkoła to specyficzne miejsce. Tutaj spotykają się: aspiracje i oczekiwania rodziców, możliwości i uzdolnienia dzieci oraz wymagania i kompetencje nauczycieli. W tych okolicznościach czasem osiągnięcie kompromisu jest trudne, ale na pierwszym miejscu zawsze stawiamy dobro dziecka.
Dbamy o bezpieczeństwo dzieci, o to by czuły się zrozumiane i zauważone w szkole. Kształtujemy w dzieciach poczucie własnej wartości i umiejętność samooceny, a porażki traktujemy jak impuls do lepszej pracy. Zakładamy, że każde dziecko może doświadczyć satysfakcji z odkrywania nauki i pomagamy mu w tym, pracując z chętnymi uczniami na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.
? Czy marka, jaką placówka zdobyła pomaga w rekrutacji?
? Tak, z pewnością. Szkoła z taką tradycją w okolicy jest tylko jedna. Rodzice naszych uczniów polecają szkołę innym. W ten sposób powiększa się grono dzieci uczęszczających do nas. Większość naszych nowych uczniów to uczniowie z polecenia lub młodsze rodzeństwo dzieci uczących się już w naszej szkole. Mamy też pierwszą ?wnuczkę?. Uczennica (obecnie prawnik), która uczyła się i ukończyła SAT, przyprowadziła swoją córeczkę, mówiąc, że nie wyobraża sobie, żeby jej dziecko chodziło do innej szkoły.
Warunkiem przyjęcia ucznia do naszej szkoły jest badanie dojrzałości szkolnej przeprowadzone przez panią pedagog dla kandydatów do klas młodszych, a w klasach starszych sprawdzenie wiedzy z przedmiotów przez naszych nauczycieli.
? Dlaczego warto rozważyć Waszą ofertę edukacyjną?
? Nasza oferta jest bardzo szeroka. Po pierwsze oferujemy wysoki poziom nauczania. Mamy bardzo dobrych nauczycieli, oddanych dzieciom. Pracujemy w mało licznych klasach. Oferujemy szeroką ofertę zajęć pozalekcyjnych, w tym nieodpłatne zajęcia badmintona dla dzieci i rodziców przy współpracy z klubem WWL Badminton Club Marki.
Języka angielskiego uczymy już od klasy zerowej w rozszerzonym wymiarze, a po klasie 3 i 6 zdają egzaminy zewnętrzne STARTERS, MOVERS i FLYERS. Od klasy 4 oferujemy naukę drugiego języka obcego (język niemiecki w wymiarze 2 godziny tygodniowo). Mamy też bardzo wysoki poziom zajęć informatycznych. W klasach 1-3 uczymy dzieci pływać w czasie cotygodniowych wyjazdów na basen. Przynajmniej raz w miesiącu wyjeżdżamy na wycieczki (na lekcje muzealne, wystawy, do teatru).
W szkole serwowane są bardzo dobre obiady (catering) oraz mleko i owoce w ramach programów rządowych ?Mleko w szkole? i ?Owoce w szkole?,
Mamy własną salę gimnastyczną, plac zabaw i boisko. Raz w roku wyjeżdżamy na zieloną szkołę, w tym roku jedziemy do Łeby. Bierzemy udział w konkursach wewnętrznych, zewnętrznych, kuratoryjnych, w licznych akcjach, projektach i programach edukacyjnych ? ostatnio otrzymaliśmy tytuł ?Szkoła Odkrywców Talentów?. Uczymy dzieci empatii ? jesteśmy inicjatorami wielu akcji charytatywnych.
Wszystko co oferujemy zawarte jest w opłacie czesnego za szkołę (dodatkowo rodzice płacą tylko za zieloną szkołę i posiłki). Aktualnie czesne wynosi 930 zł., płatne przez 12 miesięcy.
? Stoi Pani od roku czele tej szkoły, proszę nam opowiedzieć troszkę o sobie…
? Nauczycielem jestem od 1981 roku, czyli już 33 lata, a w szkole Aktywności Twórczej pracuję od 14 lat. Dyrektorem szkoły zostałam w kwietniu 2013 roku, po odejściu pani Hanny Sandomierskiej (wieloletniego dyrektora szkoły) na emeryturę. Po przepracowaniu tylu lat w placówce, znam szkołę jak własną kieszeń. Dobrych rzeczy nie należy zmieniać, dlatego też po objęciu przeze mnie stanowiska dyrektora, żadna rewolucja w szkole się nie dokonała. Ponieważ jednak samo życie jest zmianą, drobne modyfikacje w szkole zawsze są potrzebne.
Staram się, aby współpraca społeczności szkolnej ? nauczycieli, rodziców i dzieci przebiegała w spokojnej, miłej atmosferze.
? W jaki sposób szkoła realizuje aktywność twórczą?
? Aktywność twórcza przejawia się w wielu naszych działaniach. Najbardziej zauważalne są: coroczny Festiwal Teatralny Feta, Mam Talent, Warsztaty Wielkanocne, Jasełka, Kiermasz Świąteczny, Dni Kultur czy Festiwal Naukowy, jak również organizowane spotkania z wybitnymi twórcami. Jednak nauczanie twórczości to coś więcej niż działania artystyczne. Naszym celem jest wyrabianie w uczniach pozytywnego stosunku do podejmowanych zadań, ukazywanie uczniom twórczości jako pracy, rozwijanie i pobudzanie twórczego myślenia poprzez organizację warunków skutecznej nauki.
Nasza szkoła to nie tylko miejsce swobodnej ekspresji, ponieważ rozwój kreatywności uczniów wymaga czegoś więcej niż ekspresji ? musi odwoływać się do rzetelnej wiedzy.