Rośnie rzesza rowerzystów. Jest ich coraz więcej. Na rowerach jeżdżą wszyscy – dzieci, młodzież, ludzie w sile wieku i seniorzy. Jeżdżą dosłownie wszędzie – po ulicach, poboczach, jezdniach, chodnikach, leśnych ścieżkach i polnych dróżkach. Nie zawsze jest to bezpieczne, bowiem wielu kierowców, zapominających o tym, że nie są sami na drogach i ulicach, uważa ich za intruzów utrudniających jazdę samochodom. Stąd tak dużo wypadków – bardzo groźnych dla rowerzystów, którzy o wiele częściej są ich jedynymi ofiarami.
Jest na to rada – trzeba gdzie się da budować ścieżki i szlaki rowerowe. Projektowanie takich tras to trudna sztuka. Mało atrakcyjna ścieżka nie poprawi bezpieczeństwa i wygody osób korzystających z roweru – może je wręcz pogorszyć. Drogi dla rowerów powinny powstawać tam, gdzie są potrzebne, a nie tam gdzie nikomu nie przeszkadzają. Sposób budowy tych dróg może być urozmaicony (na jezdniach, na szerokich chodnikach lub jako odrębny pas ruchu), ale zawsze należy pamiętać o specyfice ruchu rowerowego. Ścieżka nie może zmuszać rowerzysty do nadkładania drogi bo zamiast ścieżką pojedzie na skróty – być może bardzo ruchliwą jezdnią. Droga dla rowerów powinna być krótsza od tej dla samochodów – to zasada następna. Należy udostępniać rowerzystom skróty niedostępne dla samochodów: kładki, drogi pod prąd ulicy jednokierunkowej (kontrapasy), itp. Niewskazane jest przerywanie ciągłości trasy, w szczególności wymagające zejścia rowerzysty z roweru. Główne odcinki dróg rowerowych muszą mieć zapewnione pierwszeństwo nad lokalnymi i zbiorczymi ulicami. Ścieżki należy zabezpieczyć przed parkowaniem i możliwością poruszania się na nich samochodów.
Inne zasady dotyczą szlaków rowerowych. Powinny one unikać ruchliwych dróg asfaltowych i być wytyczone na obrzeżach miast gruntowymi ulicami, polnymi i leśnymi dróżkami i zawsze prowadzić do określonego, atrakcyjnego celu w tej lub sąsiedniej miejscowości.
Kończę dobrą wiadomością. Z inicjatywy grupy zapaleńców z Grupy Partnerskiej „Cudu nad Wisłą”, którym przewodzi radny powiatowy z Zielonki Grzegorz Grabowski i przy aktywnym udziale m. innymi pana Starosty, ma być opracowany projekt powiatowego szlaku rowerowego, prowadzącego przez wszystkie gminy powiatu wołomińskiego. Ma powstać system powiązanych ze sobą szlaków rowerowych, w całym powiecie.
W miastach mają być budowane klasyczne ścieżki rowerowe. Zielonka już w tym roku zaczęła i będzie dalej to robić. Może już wkrótce dołączą do niej sąsiedzi?