O inwestycjach drogowych, budowie tunelu pod torami, dojeździe do Warszawy i negocjacjach z ZTM w sprawie Wspólnego Biletu z Robertem Perkowskim, burmistrzem Ząbek, rozmawia Teresa Urbanowska.
? Panie Burmistrzu, wiosna za pasem, w związku z tym spodziewać się należy pewnie większej intensyfikacji robót drogowych w Waszym mieście. W Ząbkach już dziś dają się odczuć trudności związane z inwestycjami. Czy wraz z wiosną należy spodziewać się, że będzie jeszcze trudniej?
? Największą realizowaną przez nas inwestycją drogową jest budowa tunelu drogowego, która rozpoczęła się jeszcze jesienią zeszłego roku. Niestety mróz wstrzymał prace budowlane i z utęsknieniem czekamy na wiosnę by dokończyć te najbardziej uciążliwe prace. Jeszcze na przełomie wiosny/lata można spodziewać się wykonania ulicy Orlej i Leszyckiego oraz ronda przy ul. Wojska Polskiego. W chwili obecnej jest tam trudno nawet przejść. Jeszcze w kwietniu zostanie wykonana ul. Sobieskiego, rozpoczną się prace w ul. Wiosennej. Jesienią zostanie również dokończona cała ulica 3-go Maja. Mam nadzieję, że w wakacje powstanie kanalizacja deszczowa w całej ul. Powstańców, co będzie wstępem do jej definitywnego zakończenia. Jest jeszcze kilka innych ulic, które czekają na realizację. Brakuje jedynie środków. Jestem jednak optymistą i wiem, że plan inwestycyjny w tym roku będzie jeszcze rozszerzony.
Jesteśmy również przygotowani na remonty dróg do tej pory nieutwardzonych jak i asfaltowych, ale do tego potrzeba suchej nawierzchni i ciepła. Czekamy na prawdziwą wiosnę, a razem z zielenią rozkwitną niektóre inwestycje…
? W których regionach jest lub będzie najtrudniej?
? Trudno jest wszędzie, gdzie nie ma utwardzonej nawierzchni, lub droga jest stara i mocno uczęszczana. Nie ukrywam, że wyjątkowo trudno zrobiło się w centrum Ząbek, a to za sprawą budowy tunelu. Jeżdżące ciężarówki z placu budowy, objazdy i inne utrudnienia nie ułatwiają życia mieszkańcom. Niestety przez ten trudny okres musimy się przemęczyć. Jesienią będzie już dużo lepiej a w przyszłym roku w wakacje wszystkie nasze udręki powinny się zakończyć. Niestety do tego czasu możemy spodziewać się jeszcze kilku wyłączeń prądu, uciążliwych prac, a w pewnym krótkim okresie nawet hałasu w porze nocnej (zachowanie technologicznej ciągłości niektórych prac).
? Przypomnijmy może ile czasu potrwają roboty drogowe?
? Pełne zakończenie budowy tunelu wraz z ciągami komunikacyjnymi nastąpi jesienią 2014 roku. W chwili obecnej nie mamy żadnych opóźnień.
? Może zechce Pan kilka słów przesłania do mieszkańców skierować w związku z negocjacjami w sprawie wspólnego biletu. Trwają rozmowy z ZTM-em na temat wspólnego Biletu. Wspólny Bilet się u nas zaczął od Was ? czy teraz to Wy będziecie tymi, którzy wycofają się z umowy?
? Komunikacja i transport publiczny to bardzo ważny obszar dla każdego miasta i gminy, również dla nas. Ząbki, z uwagi na swoją lokalizację są jednak w całkowicie innej sytuacji niż pozostałe gminy naszego powiatu. W naszym mieście oprócz pociągu funkcjonuje również wiele pierwszostrefowych autobusów warszawskich (m.in.: 145, 345, 199, 190?) oraz dwie ząbkowskie bezpłatne linie autobusowe.
Zgodnie z pozyskanymi informacjami, wiosną zostanie oddana do użytku nowa stacja PKP Wilno (pomiędzy Ząbkami a Warszawa-Wileńska). To wydarzenie również ma bardzo duży wpływ na koszt podróżowania. Okazuje się, że dla naszych mieszkańców będzie sporo taniej kupić dwa oddzielne bilety miesięczne lub kwartalne (jeden na pociąg drugi pierwszostrefowy warszawski) niż wspólny bilet na drugą strefę. Mimo wszystko wykazujemy solidarność z pozostałymi gminami naszego powiatu. Mając na uwadze dobro mieszkańców, 19 marca wspólnie zaproponowaliśmy ZTM, aby oferta Wspólnego Biletu obowiązywała na dotychczasowych zasadach do końca czerwca br., a w tym czasie toczyłyby się rozmowy i pertraktacje. Nie wykluczone, że ustalenia mogłyby być satysfakcjonujące dla wszystkich stron.
? Czy Ząbki są zainteresowane tymi negocjacjami? Czy widzi Pan szansę na pomyślne dla mieszkańców ich zakończenie?
? Bilet jest jak najbardziej potrzebny. Pewnie nastąpi jakieś przetasowanie, być może zmiana założeń i reorganizacja systemu. W chwili obecnej jest on bardzo wrażliwy na koniunkturę gospodarczą i nie dający się przewidzieć. Wierzę, że po pewnych perturbacjach przetrwa ale zmieniony.