Marzeniem mieszkańców powiatu wołomińskiego, szczególnie tych dojeżdżających codziennie do pracy bądź szkoły w Warszawie jest dobra komunikacja ze stolicą. Nadzieję na spełnienie tych marzeń można było odnaleźć w wygłoszonym kilka dni temu w sejmie expose premiera Donalda Tuska. Rozmowa z wicemarszałkiem Krzysztofem Strzałkowskim.? Czy można wierzyć w te obietnice i deklaracje?
? Powiem więcej, wypowiedź Pana Premiera podczas expose, w której na jednym z pierwszych miejsc wymienia obwodnicę Marek wśród inwestycji, które jeszcze w tej kadencji parlamentarnej będą wykonane, jest odpowiedzią na wątpliwości niedowiarków jakie się co jakiś czas pojawiają. To przykład na skuteczność działań środowiska Marek i Grupy Marki 2020 jak i mareckiej Platformy Obywatelskiej w przedstawianiu problemów komunikacyjnych. Niedawno odbyło się spotkanie w Markach z Wojewodą Jackiem Kozłowskim, który jest dobrym duchem tego przedsięwzięcia, podobnie zresztą jak posłowie Marcin Kierwiński i Andrzej Halicki. Podczas spotkania przedstawiona była koncepcja budowy obwodnicy Marek, tej o której kilka dni później w swoim expose mówił Pan Premier. Mówiono również o tym, że Komitet Stały Rady Ministrów stoi przed decyzją przeniesieniu tej inwestycji z katalogu „dróg planowanych” do katalogu „dróg do inwestycji”. A już w tej chwili Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowuje przetarg na projekt i budowę kluczowego dla powiatu wołomińskiego odcinka tej drogi. Są to więc już konkretne działania.
? Ale ta inwestycja nie rozwiąże wszystkich naszych problemów komunikacyjnych…
? Wszystkich nie, ale jest to inwestycja szczebla krajowego, która jest dla naszego powiatu szczególnie ważna i tym bardziej przykre jest, że jej realizacja była wstrzymana poprzez oprotestowanie poprzedniej decyzji środowiskowej przez mieszkańców części gmin z naszego powiatu. Obecna decyzja obroniła się w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym, stąd wytężenie sił GDDKiA i koncentrowanie się na tym projekcie. Pewne protesty społeczne oczywiście nie ustały, ale jest to jedna z ostatnich szans, aby tak znaczną inwestycję w naszym rejonie przeprowadzić. To bardzo ważna inwestycja gdyż jej realizacja daje możliwość łatwego dotarcia z Wołomina, Kobyłki, Ząbek i Marek poprzez S8 do A2 i dalej do europejskiej sieci autostrad pozwalając na szybką podróż aż do Lizbony. To dla nas zmiana cywilizacyjna.
? Jak wygląda ta inwestycja w kalendarzu?
? Jeśli GDDKiA rozpisze przetarg na dokumentację projektową na przełomie roku, to trzeba liczyć, że potrwa on około trzech miesięcy. Po jego rozstrzygnięciu zwycięzca będzie miał około roku na projekt, oraz około 1,5 do 2 lat na budowę obwodnicy. Patrząc więc realnie ? obwodnica ma szansę być zrealizowana pod koniec 2014 lub na początku 2015 roku. Zbiegnie się to z budową poszerzonego mostu Grota Roweckiego, który będzie o dwa pasy szerszy niż jest obecnie. Trwa również postępowanie środowiskowe dotyczące drogi S17 ? czyli wschodniej obwodnicy Warszawy. Mam nadzieję, że w tym przypadku GDDKiA również uzyska niezbędną dokumentację, chociaż trzeba przyznać, że w tej chwili S8 jest bardziej zaawansowana. Tu ? raz jeszcze chciałbym podkreślić zasługi mieszkańców gminy Marki i inicjatywy Marki 2020, łącznie z ciekawymi pomysłami takimi jak choćby rozdawanie cukierków stojącym w korkach mieszkańcom Warszawy. W kontekście wspomnianych inwestycji na znaczeniu zyskuje przebudowa drogi 631. Kluczowy dla nas odcinek tej drogi będzie pełnił ważną rolę po budowie węzła Drewnica dla S8. Mieszkańcy Zielonki będą mogli wówczas, po trudnym okresie wyrzeczeń w trakcie budowy, mówić o naprawdę dobrym dojeździe do Warszawy.
? Na dzisiejsze spotkanie z Panem jechałam ulicą Zagańczyka w Kobyłce. Trwająca przebudowa tej ulicy oraz związane z nią objazdy i utrudnienia sugerowały, że modernizacja dotyczyć będzie dłuższego odcinka niż ten jaki w ostateczności został wykonany. Nowa nawierzchnia raptem urywa się. Przyznam szczerze, że nie bardzo jest dla mnie jasny zamysł tej inwestycji…
? Jest to droga powiatowa, z którą czuję się związany osobiście przez fakt bycia radnym powiatowym w zeszłej kadencji jak też przez to, że przebiega ona w sąsiedztwie mojego miejsca zamieszkania. Władze powiatowe dwóch poprzednich kadencji włożyły wiele wysiłku, aby tę drogę zmodernizować. Jest to bowiem odcinek szlaku wyprowadzającego ruch samochodów w stronę Warszawy. Przebudowa tego szlaku trwa od wielu lat. Ulica Fabryczna w Markach została przebudowana za kadencji starosty Konrada Rytla, później starosta Maciej Urmanowski czynił starania, aby ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego wyremontować znaczny odcinek ulicy Mareckiej w Zielonce, oraz przygotować zaawansowaną dokumentację kolejnego odcinka tej ulicy, który kończono już w obecnej kadencji. Zdaję sobie sprawę, że przygotowano znaczną część dokumentacji dla pozostałej części traktu. Jestem po rozmowach z mieszkańcami Kobyłki z których wynika, jak bardzo są oni zawiedzeni, że zapowiedzi kontynuacji tego szlaku powiatowego nie są ziszczone. W rozmowach pojawiają się informacje, że gmina Kobyłka wspierała i chciała wspierać tą inwestycję licząc, że zmodernizowany odcinek będzie dłuższy. Przykro mi, że obecne władze powiatu nie doceniają wagi tego szlaku dla problemów komunikacyjnych mieszkańców powiatu. W mojej opinii podjęte tu zostały decyzje polityczne. Powiat zdecydował się znaczną kwotą poprzeć inwestycje wiaduktu w Ząbkach, na wszystko funduszy nie wystarczy.
Rozmawiała Teresa Urbanowska