Sezonowa wymiana opon jest jedną z podstawowych czynności, o których pamiętać powinien każdy kierowca. Zaniechania w tej materii prowadzą nie tylko do większych wydatków na ogumienie pojazdu, ale mogą być wręcz tragiczne w skutkach.Opony letnie nie nadają się do jazdy zimą, podobnie jak opony zimowe zupełnie nie sprawdzają się w sezonie letnim.
Tak więc, jeśli pytamy „po co zmieniać opony letnie na zimowe, bądź odwrotnie?” odpowiedź jest prosta: aby zniwelować ryzyko wypadku związane z poślizgiem, zmniejszyć wydatki na ogumienie, a także zapewnić sobie optymalny komfort jazdy związany z hałasem i sterownością pojazdu.
Czym różnią się opony letnie od opon zimowych?
Podstawową różnicą pomiędzy oponami letnimi, a zimowymi jest materiał, z którego są wykonane. Aby zapewnić przyczepność pojazdu, będącą podstawowym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo jazdy, opony muszą charakteryzować się odpowiednią twardością, która zgodnie z prawami fizyki zmienia się w zależności od panującej temperatury. Opony letnie przy niskich temperaturach stają się zbyt twarde, znacznie zwiększając w ten sposób ryzyko poślizgu. Z kolei opony zimowe produkowane są z gumy, która nawet przy dużych mrozach zachowuje właściwości pozwalające na bezpieczną jazdę. Niestety przy temperaturach wyższych stają się zbyt miękkie, tracą swoje właściwości i bardzo szybko się zużywają.
W takim razie kiedy powinienem zmienić opony letnie na zimowe?
Najczęstszym błędem popełnianym przez kierowców jest zmiana opon letnich na zimowe dopiero w momencie, w którym spada pierwszy śnieg. Jest to zdecydowanie za późno. Temperaturą, przy której rozpoczyna się twardnienie opon letnich, negatywnie wpływające na przyczepność pojazdu jest 7st. C. Gdy średnia dobowa temperatura osiągnie ten próg, to znaczy, że nadszedł czas wymiany opon.
Czym grozi jazda na oponach z niską wysokością bieżnika?
Konstrukcja bieżnika opony letnich ma za zadanie szybkie i sprawne odprowadzenie wody spod kół samochodu. W momencie znacznego zużycia bieżnika woda nie jest dostatecznie odprowadzana i między oponą a podłożem tworzy się poduszka wodna (zjawisko tzw. Aquaplaningu). Pojazd może stracić przyczepność z drogą. Dla własnego bezpieczeństwa należy zmieniać opony letnie na nowe przy głębokości bieżnika 3mm,zaś zimowe przy 4 mm.
Nowości w produkcji opon zimowych.
Od 1 listopada opony sprzedawane w punktach serwisowych powinny być wyposażone w nalepki informujące o wpływie danej opony na zużycie paliwa,drodze hamowania na mokrej nawierzchni i generowanym hałasie w czasie jazdy. Klient znając parametry poszczególnych opon będzie mógł wybrać najbardziej mu odpowiadające.
Zapraszamy do firmy Gumo-Hurt w Kobyłce przy ulicy Napoleona 4. Firma Gumo-Hurt Janusz Romanowicz zaprasza wszystkich użytkowników samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych do serwisowania swoich pojazdów. U nas możecie Państwo zakupić nowe ogumienie zarówno letnie jak i zimowe, dokonać fachowego montażu i wyważenia kół. Polecamy opony światowych producentów: Michelin, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Continental i Yokohama. Zwłaszcza polecamy tę ostatnią markę. Opony Yokohama oferują wiele np. bardzo krótką drogę hamowania/klasa A ? najwyższa/ za bardzo przystępną cenę.
Zapraszamy do naszej nowej siedziby chociaż dalej pod tym samym adresem. Wkrótce planujemy rozszerzenie asortymentu o sprzedaż akumulatorów, wycieraczek do szyb i klocków hamulcowych.
Janusz Romanowicz