Zbudowanie samemu samochodu ? z części w różnym stopniu gotowości ? jest możliwe, wiąże się jednak często z niemałymi kosztami, dużymi nakładami pracy własnej, a niezbędne jest także odpowiednie przygotowanie techniczne twórcy. Budowa kit cara to także sztuka ? sztuka oczywiście użytkowa, ale taka, w której walory estetyczne nie powinny ustępować praktycznym.
Kit cara budować można jako replikę znanej marki samochodu, na przykład Ferrari czy Lamborghini ? polega to najczęściej na odwzorowaniu zewnętrznym pierwowzoru, z wykorzystaniem nowoczesnych elementów mechaniki i elektroniki. Można także wykorzystać gotowe nadwozia popularnych wśród konstruktorów prototypów ? modeli, które funkcjonują jedynie wśród konstruktorów kit carów. Najlepszym tego przykładem jest AC Cobra, legendarne auto stworzone na początku lat 60. XX wieku przez AC Cars i Carrolla Shelby?ego ? z silnikiem Forda i mechanizmem różnicowym od Jaguara E-Type. Od tamtej pory na świecie powstało wiele replik i wciąż powstają nowe wersje. Także w Polsce produkowane są karoserie i ramy do Cobry model CSX3104, chociaż ze względu na koszty, jakie trzeba ponieść przy budowie tego wyścigowego modelu, produkcja trafia w dużej części na rynek zachodni i amerykański.
W Polsce popularnością od kilku lat cieszy się model Lotus Super Seven ? lekki dwumiejscowy samochód sportowy zaprojektowany przez słynnego konstruktora Formuły 1 Colina Chapmana w 1957 r. Już jego producent ? by ominąć brytyjski system podatkowy ? zaczął sprzedawać samochód w częściach do samodzielnego złożenia. Do popularności auta w Polsce przyczynia się niewątpliwie fakt, że koszt jego budowy jest o połowę mniejszy niż w przypadku Cobry, Alfy czy Porshe ? około 15 tysięcy zł. Lotusa można zbudować samodzielnie ? potrzebne są plany auta, odpowiednie narzędzia oraz dużo czasu. Konstrukcja i koncepcja samochodu jest prosta. Repliki Lotusa Super Seven zwane są popularnie Locostami ? od ang. low cost ?niski koszt?. Auto przetrwało pół wieku, nadal jest niezwykle popularne i zdobyło status kultowego. Model produkowany przez Caterham Cars osiąga blisko 100 km/h w czasie poniżej trzech sekund ? z czterocylindrowym silnikiem Ford Duratec o pojemności dwóch litrów.
Do budowy replik wykorzystuje się najczęściej oryginalne podwozia innych marek ? często Volkswagena Beetle zwanego Garbusem. Montowane są silniki od Forda, Rovera, a także Mazdy, Toyoty, a nawet od Hayabusy… co daje możliwość mierzenia się z seryjnymi sportowymi autami. Na rynku jest coraz więcej części produkowanych specjalnie do kit carów. Pasjonaci i specjaliści oferują także usługi w zakresie projektowania mechaniki, obliczeń i projektów dla mniej zaawansowanych konstruktorów. Funkcjonują polskie fora tematyczne poświęcone budowie najpopularniejszych modeli, jak i własnych konstrukcji. Na tych właśnie forach możemy obejrzeć projekty naszych rodzimych konstruktorów oraz uzyskać pomoc merytoryczną przy budowie własnego pojazdu.
W Wołominie mniej znany model kit cara ? Nova na podzespołach Volkswagena i Subaru ? składa Wiesław Stasiszyn. ? Teoretycznie auto już powinno wyjechać z garażu o własnych siłach. Mam nadzieję, że w tym sezonie zakończę budowę mojego samochodu, bo już mam pomysł na następny ? opowiada.
Nova to brytyjski model wyprodukowany w latach 70. przez firmę ADD z Southampton. Nowoczesną linię auta, z dwoma siedzeniami i otwieranymi drzwiami-dachem zaprojektował Richard Oakes, inspirując się rozwiązaniami Lamborghini Miura i Forda GT40, na podwoziu od Volkswagena Beetle.
Licencjonowane i nielicencjonowane wersje modelu Nova w różnych państwach powstawały pod różnymi nazwami, jednak oryginalna linia sylwetki jest zachowana we wszystkich wersjach.
Janina Stasiszyn