Rejestracja pojazdu sprowadzonego z krajów UE zaczynamy od fiskusa

Od przystąpienia do Unii Europejskiej, tj. od dnia 1 maja 2004 r., Polska stała się członkiem wspólnotowej unii celnej. Od tego dnia również w Polsce zaczęły obowiązywać funkcjonujące w Unii zasady handlu wewnątrzwspólnotowego.

Wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów nazywamy nabycie prawa do rozporządzania jako właściciel towarami, które w wyniku dokonania dostawy jest transportowany lub przesyłany z innego kraju UE do Polski przez nabywcę, dostawcę, albo na ich rzecz.
Przy zakupie środków transportu również możemy mieć do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem. Z tym, że musimy w tym przypadku rozróżnić, czy jest to nabycie nowych środków transportu, czy też używanych.
Nowym środkiem transportu nazywamy:
– pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 cm? lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6 tys. km lub od momentu dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy;
– jednostki pływające o długości większej niż 7,5 m, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godz. roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące;
– statki powietrzne o maksymalnej masie startowej większej niż 1.550 kg, jeżeli były używane nie dłużej niż 40 godz. roboczych lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące.
W przepisach nie sformułowano definicji używanego środka transportu, dlatego też każdy pojazd, który nie spełnia powyższych warunków można uznać za inny (używany) środek transportu.
Jeśli pojazd nabyty od podatnika z innego państwa UE ma być zarejestrowany w Polsce lub jeśli nie podlega rejestracji, ale ma być używany na terytorium kraju, należy uzyskać z urzędu skarbowego zaświadczenie VAT-25, które jest potwierdzeniem uiszczenia podatku VAT od pojazdów sprowadzanych z państw członkowskich UE lub mówi o braku takiego obowiązku. Uzyskanie zaświadczenia VAT-25 jest niezbędne przed dopuszczeniem pojazdu do ruchu na terytorium kraju. Zaświadczenie takie wydaje naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu (w przypadku działalność gospodarczej) lub ze względu na miejsce zamieszkania ? czyli miejsce, w którym pojazd znajduje się w momencie zakończenia jego wysyłki lub transportu. Jest to odpowiedź na wniosek VAT-24 (potwierdza brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług) lub VAT-23 (potwierdza uiszczenie podatku vat).
Wniosek VAT-24 złożą i będą zwolnione z uiszczenia podatku osoby fizyczne prowadzące lub nie prowadzące działalności gospodarczej, które dokonały zakupu na cele prywatne, bez względu na to, czy zakupu dokonały od podmiotu gospodarczego czy od osoby fizycznej z innego kraju UE oraz osoby fizyczne prowadzące działalność, niebędące podatnikami podatku VAT.
Natomiast złożenie wniosku VAT-23 i obowiązek zapłaty podatku dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i innych podmiotów organizacyjnych, zarejestrowanych jako podatnicy VAT, które dokonały zakupu pojazdu poza terytorium kraju na potrzeby prowadzonej działalności od podmiotu zarejestrowanego za granicą jako podatnik VAT oraz każdego podmiotu, który zakupił nowy środek transportu.
Deklarację tą należy złożyć bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, czyli z chwilą odebrania środka transportu, ale nie później niż z chwilą wystawienia faktury przez kontrahenta. Podatnicy są również zobowiązani w terminie do obliczenia i opłacenia na rachunek urzędu skarbowego podatku z tytułu nabycia środka transportu.
Przy składaniu kompletu dokumentów należy oczywiście okazać oryginały tych dokumentów do wglądu.
Odbiór zaświadczenia VAT-25 następuje w ciągu 7 dni od złożenia wniosku. Pamiętajmy, że w przypadku nabycia pojazdu na podstawie umowy musimy także złożyć do urzędu skarbowego deklarację PCC-3 i wpłacić wynikający z niej 2% podatek od czynności cywilnoprawnych.

Dr Maciej Urmanowski

Autor jest doradcą podatkowym
KONSALT Kancelaria Podatkowa Sp. z o. o.
Wołomin, ul Nowa Wieś 29
email: konsalt@konsalt.com.pl
tel/fax. 22 787 58 94