Rozpoczęły się prace związane z przygotowaniem
projektu, na podstawie którego zmodernizowana
zostanie linia kolejowa na trasie Warszawa – Białystok. Po modernizacji pociągi na tej trasie
będą mogły poruszać się z prędkością
160 lub 200 kilometrów na godzinę.
Przedstawiciele PKP oraz niemiecki projektant, który wykona projekt modernizacji linii kolejowej na trasie Warszawa-Białystok, odbywają rozmowy z władzami samorządowymi gmin leżących na tej trasie. Rozmawiają również z władzami gmin z naszego powiatu. Spotkania odbyły się już w Zielonce, Kobyłce i Wołominie. Z rozmów, jakie zostały przeprowadzone, jak też z zaprezentowanego studium wykonalności wynika, że modernizacja obejmie również przejazdy kolejowe i przejścia dla pieszych. To, jakie zmiany nastąpią w układzie komunikacyjnym, zależy od ostatecznego wyboru dopuszczalnej prędkości pociągów na tym odcinku. Prezentowane są dwa warianty: 160 km/h lub 200 km/h.
W Zielonce przy wyborze wariantu 200 km/h planowane jest przejście przy ulicy Bankowej. Władze miasta chcą, aby wybudowany w tym miejscu tunel przeznaczony był zarówno dla ruchu pieszego jak i samochodowego. Tunel w ulicy Kolejowej będzie wówczas przeznaczony dla pieszych, rowerzystów i samochodów, natomiast w osi ulic Łukasińskiego i Ks. Abramskiego powstanie podziemne wejście na perony. Koncepcja zakłada również wiadukt na drodze 634. – Chcielibyśmy, aby były tam dwie dwupasmowe jezdnie – mówi Adam Łossan, burmistrz Zielonki.
Sposób modernizacji przejazdów w Kobyłce uzależniony jest również od wyboru wariantu prędkości. Gdy wybrany zostanie wariant 200 km/h – tunel pod torami powstanie zarówno na stacji Kobyłka jak i na stacji Ossów. Przy wariancie 160 km/h – tunel będzie tylko na przejeździe kolejowym w Kobyłce.
Modernizacja na terenie Wołomina obejmie wiele miejsc. Na wysokości ulicy Sasina powstanie tunel dla ruchu pojazdów osobowych oraz ciężarowych, rowerów i dla pieszych. Jerzy Mikulski, burmistrz Wołomina wnioskuje również o budowę przejścia pod torami na wysokości ulicy Sikorskiego i Waryńskiego, deklarując udział w tym przedsięwzięciu funduszy gminnych. Przebudowie ulegnie również stacja PKP Wołomin, która zostanie zamieniona na stację zewnętrzną. Zlikwidowany zostanie tor przebiegający najbliżej pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego co spowoduje, że linia kolejowa odsunięta zostanie od skweru o kilka metrów. Modernizacja przejazdu na ulicy Niepodległości będzie polegała na wybudowaniu tunelu pod liniami kolejowymi, dla samochodów osobowych i autobusów, dla ruchu pieszego i rowerowego. Wybudowanie tunelu w tym miejscu będzie wymagało częściowej zmiany organizacji ruchu. Podczas spotkania zaproponowano również, aby peron stacji kolejowej Wołomin-Słoneczna przeniesiony został na drugą stronę ulicy Niepodległości i ulokowany przy Stolarce Wołomin. Co do zmian na stacji kolejowej Zagościniec, to PKP zgłosiło tu dwie propozycje w zależności od maksymalnej prędkości pociągów.
Nie było jeszcze rozmów z władzami Tłuszcza, ale jak nas zapewnił burmistrz Krzysztof Białek, samorząd przygotowuje się również do modernizacji linii kolejowej. – W założeniach do nowego przestrzennego planu zagospodarowania zaplanowaliśmy, że w Tłuszczu również powstanie tunel – powiedział nam.
Wiele wskazuje na to, że ta idea zostanie zrealizowana. Na trasę E-75 – bo tak się będzie ona nazywała, przeznaczone są duże pieniądze unijne. – We wszystkich programach unijnych ważnym elementem ich realizacji są konsultacje. Projekt musi uzyskać pozytywną opinię wszystkich partnerów przedsięwzięcia, w tym przypadku są to również samorządy gminne – uważa Jerzy Mikulski, burmistrz Wołomina. Nie bez znaczenia jest też fakt, że w 2012 roku to właśnie w Polsce organizowane będą Mistrzostwa Europy w piłce nożnej.
Teresa Urbanowska
Mamy temat na następne wybory – kampania się już zaczęła!
Szybka kolej to nie szybka kolej miejska (SKM).
Modernizacja torów na duże prędkości może oznaczać że zorganizowanie SKM ki do wołomina będzie wysoce problematyczne.
Ideałem były by wydzielone tory dla koleii miejskiej.
lub przynajmniej mijanki na stacjach – żeby pociągi dalekobeżne mogły minąć pociąg loklany stojący na stacji.
Ludzie , o czym Wy mówicie ? Jakie tunele,jakie nowe perony ? Wymiana w tamtym roku kilku kilometrów torów
spowodowała taki paraliż na tej linii,że strach myśleć co bedzie dalej !!!
TK, ale pamiętaj też, że szybka kolej do Białegostoku (a dalej do Helsinek) obejmie tylko odcinek Zielonka-Wołomin (w kontekscie rozmowy o SKM). Pociągi nie będą jeździły częściej niż raz na godzinę, zatem ewentualne spięcie SKM- szybka kolej do Białegostoku, będzie miało miejsce na odcinku 8 km, ktory pociąg z prędkością 200km/h pokona w 2-3 minuty. Dlatego przeszkod dla SKM nie widzę.
MF jeżeli znasz prawa fizyki to odpowiedz sobie na pytanie: Ile wynosi droga hamowania pociągu (kilkaset ton) przy prędkości 200km/h?
Chyba mnie nie zrozumiałeś. Pociągi jadące 200km/h nie będą zatrzymywały się w Wołominie. Mowie o tym, że mimo iż na trasie Zielonka-Wołomin będzie przejeżdżał pociąg z prędkością 200km/h to nie ma przeszkod, aby jednocześnie po tych samych torach jeździły pociągi SKM.
Dla dużych prędkości tory muszą byc wydzielone. Są różne kryteria dla podtorza i eksploatacji. SKM będzie jeździł po swoich torach. My mmożemy skorzystac na tym tylko tyle, że zlikwidują przejazdy kolejowe.
SKM raczej nie będzie jeździło po swoich torach…Nie ma nigdzie wspomniane, że powstaną dodatkowe tory oprócz tych, które teraz już są. Aczkolwiek oddzielenie torów dalekobieżnych byłoby korzystne, ale nie jestem pewien czy jest na to rezerwa terenu
To SKM będzie jeździło po starych torach. Dla szybkich pociągów są inne kryteria dla podtorza jak i całej infrastruktury.
ALe zrozum, że nie spodziewam się aby powstały zbudowano dodatkowe tory. Poprostu te, które już są zostaną usunięte a na ich miejsce położone nowe. A po takich torach, będą również mogły jeździć zwykłe pociągi osobowe-przecież to oczywiste
Różnica między podtorzem zwykłym, a tym dla szybkiej kolei jest taka jak pomiędzy kostką brukową i nawierzchnią toru wyścigowego.
Co nie zmienia faktu, że na takim podtorzu pojedzie również zwykły pociąg z max prędkoscią 110km/h. Na całym odcinku do Wołomina nie ma miejsca na budowę osobnych torów dla kolei dalekobieżnej, więc inne pociągi po tych torach też będą musiały jeździć.
Po torze wyścigowym również pojedzie ciężarówka. Tylko kogo na to stać? Póki co jesteśmy na etapie studium wykonalności. Pierwszą linią w Polsce będzie tzw. Y – owa Berlin- Poznań (odgałęzienie Wrocław)- Warszawa – Moskwa, druga Drezno-Zgorzelec-Kraków-Kijów. Nasza jest w dalszej kolejności. Nie miejmy złudzeń.
trochę w komentarzach namieszaliście modernizacja kolejowej Via Baltica to nie SKM ani Km zainteresowanych szerzej tym problemem proszę o kontakt podeslę trochę ciekawych info
Ja mam tylko pytanie i może ktoś jest w stanie mi odpowiedzieć, kiedy 21 km kolejką przejedzie się w ciągu 15 a nie 25-30 min.?Czemu przed samym Dworcem Wileńskim (już, już u celu) pociąg zwalnia, staje, stoi, rusza ledwo, ledwo, znowu staje i ostatecznie wtacza się jakoś na ten peron.?
Czy jest szansa na norlmalność jaka jednak po drugiej stronie W-wy jest rzeczywistością.