Z Iwoną Truszkowską Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów rozmawiamy o tym jak zareklamować zakupione produkty i gdzie tę reklamację należy złożyć.
– Czy zachowanie opakowań, w których kupiono urządzenia lub sprzęt, jest wymogiem koniecznym do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji?
– Odpowiedź na to pytanie wymaga krótkiego wstępu. O konieczności dostarczenia reklamowanego przez nas produktu w oryginalnym opakowaniu możemy mówić jedynie w przypadku korzystania z trybu gwarancyjnego (reklamacja w ramach gwarancji jakości). Z wymogiem jego posiadania będziemy mieli do czynienia wyłącznie wówczas, gdy w dokumencie gwarancyjnym gwarant taki zapis umieścił. Posiadanie np. wypełnionej i podstemplowanej karty gwarancyjnej, oryginalnego opakowania, czy dowodu zakupu warunkuje jedynie możliwość SKORZYSTANIA z danego nam przez gwaranta uprawnienia do składania reklamacji.
Odpowiedź na pytanie brzmi zatem NIE. Posiadanie oryginalnego opakowania nie wpływa na sposób rozpatrzenia reklamacji, a na możliwość jej złożenia.
– Gdzie należy zwrócić się z reklamacją, jeśli sklep ulegnie likwidacji?
– Do właściciela bądź właścicieli. W przypadku, gdy właścicielem jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą bądź spółka prawa cywilnego należy wcześniej udać się do Urzędu Miasta/Gminy do wydziału ewidencjonującego działalności gospodarcze, aby pozyskać zaświadczenie o prowadzeniu takiej działalności przez dane osoby. Zaś w przypadku, gdy sprzedawcą jest spółka prawa handlowego należy uzyskać wypis z KRS.
– Czy zatajenie przez sprzedawcę / producenta / importera części informacji na temat towaru lub usług może być podstawą do ich reklamowania?
– Wszelkie informacje kierowane do konsumentów związane z danym produktem bądź usługą (zarówno te wypowiadane jak i te zawarte w ulotce, reklamie, czy folderze) winny być jasne i niewprowadzające w błąd, wystarczające do pełnego, swobodnego i bezpiecznego korzystania z rzeczy bądź usługi. Zatajenie pewnych istotnych informacji bądź poświadczenie nieprawdy może być podstawą do złożenia przez konsumenta reklamacji.
– Paragony są najczęściej podstawą do reklamacji, niestety często blakną. Czy rachunek imienny ma tę samą wartość co paragon i czy, jako osoba fizyczna, możemy o niego prosić sprzedawcę?
– Odpowiedź na to pytanie wymaga wprowadzenia. Otóż, podstawą do złożenia reklamacji (w ramach trybu ustawowego) jest dowód zakupu. Dowodem potwierdzającym zakup obok najpowszechniejszego, tj.: paragonu fiskalnego, jest m.in. również: wyciąg z rachunku bankowego czy karty kredytowej, a także pokwitowanie.
TAK Konsument może zażądać wystawienia faktury, jednakże chęć taką winien zgłosić kasjerowi przed realizacją transakcji. Wówczas to paragon fiskalny będzie podstawą do wystawienia faktury.
– Czy sprzedawca ma prawo oddelegować osobę zgłaszającą się z reklamacją do serwisu producenta?
– W przypadku, gdy konsument zgłasza reklamację w ramach trybu ustawowego (ze względu na niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową) sprzedawca nie ma prawa przekwalifikowywać tego trybu odsyłając konsumenta do serwisu producenta, czy gwaranta.
Zaś w przypadku, gdy konsument składa reklamację w ramach gwarancji czyni to bezpośrednio do gwaranta bądź podmiotu gospodarczego wskazanego w gwarancji. W takim wypadku ? jeśli w gwarancji nie wskazano ? sprzedawca występuje często w charakterze pośrednika.
ech