Izabela Kieś
Zanim logopeda rozpocznie pracę z dzieckiem, chce uzyskać od rodziców informacje dotyczące jego rozwoju. Pytania specjalisty odnoszą się nawet do najważniejszego okresu życia dziecka, czyli okresu płodowego, przebiegu porodu i okresu bezpośrednio po porodzie. To, co działo się wtedy z dzieckiem ma wpływ na jego późniejsze funkcjonowanie także w sferze mowy. Rodzice niestety często nie pamiętają wielu szczegółów. Na co warto zwrócić uwagę, nawet zapisać(o ile nie zrobi tego lekarz w książeczce zdrowia dziecka):
l Stan zdrowia matki w czasie ciąży (mający zasadniczy wpływ na rozwój dziecka)
1. przewlekłe choroby matki ( cukrzyca, zaburzenia czynności tarczycy, padaczka i inne)
2. choroby infekcyjne przebyte w czasie ciąży ( obecnie kobiety zdają sobie sprawę z zagrożenia jakim jest różyczka, ospa wietrzna, toksoplazmoza, mniej zdają sobie sprawę z konsekwencji przejścia grypy, czy opryszczki)
3. leki przyjmowane w czasie ciąży ( zwłaszcza antydepresyjne, znieczulające witaminy, których nadmiar może być groźny, żelazo, leki ototoksyczne, czyli uszkadzające słuch, np. Gentamycyna i inne mycyny)
4. palenie papierosów ( szczególnie szkodliwe jest palenie bierne) oraz picie alkoholu (u dziecka jest zawsze 10-krotnie wyższe stężenie alkoholu we krwi, niż u matki)
5. długotrwały intensywny stres
6. warunki życia (właściwie odżywianie)
l Przebieg porodu ( przedłużający się poród, cesarskie cięcie, stosowanie znieczulenia, stosowanie kleszczy, próżniociągu, indukcja porodu, poród pośladkowy)
l Stan dziecka po urodzeniu
1. masa urodzeniowa
2. oddychanie ( jeśli były zaburzenia, mogło dojśc do niedotlenienia
3. poziom bilirubiny ( norma: do 13 mg%)
4. drgawki po urodzeniu
5. napięcie mięśni
Moje wyliczenie nie wyczerpuje tematu. Ważne, by rodzice zdawali sobie sprawę, że wszystkie informacje o rozwoju dziecka w najwcześniejszym okresie są bardzo cenne. Warto zapytać lekarza, jeśli coś nam umknęło, czegoś nie zrozumieliśmy, czy wyniki badania nie zostały wpisane do książeczki zdrowia.