Podpisane przez Czytelników ŻPW
i przesłane do redakcji APELE, Maciej Urmanowski i Piotr Uściński, starostowie wołomińscy, przekazali na ręce Jacka Kozłowskiego, wicemarszałka
Komisja Strategii Rozwoju Regionalnego i Zagospodarowania Przestrzennego Sejmiku Województwa Mazowieckiego zebrała się na swoje pierwsze wyjazdowe posiedzenie 21 lutego w Miejskim Domu Kultury w Wołominie. W spotkaniu uczestniczyli też samorządowcy wszystkich szczebli z dwunastu powiatów Centralnego Mazowsza. Jednym z najgorętszych tematów była modernizacja drogi wojewódzkiej nr 634, która tworzy komunikacyjną oś powiatu wołomińskiego. Starosta Maciej Urmanowski przedstawił zawarte
19 lutego porozumienie samorządów w sprawie modernizacji tej drogi. Przekazał także Jackowi Kozłowskiemu wicemarszałkowi Województwa Mazowieckiego dwa tysiące listów od mieszkańców powiatu w sprawie jej modernizacji. – Nie tylko to porozumienie, ale również i listy są dla mnie zobowiązaniem, które przyjmuję. Przebudowa drogi nr 634 będzie miała właściwą opiekę – zapewniał wicemarszałek.
Inną ważną kwestią poruszaną była modernizacja i rozwój transportu szynowego na Mazowszu. O planach Kolei Mazowieckich opowiadała ich prezes, Halina Sekita. – Codziennie mieszkańcy województwa korzystają z 665 pociągów naszych linii. Na trasie Warszawa-Tłuszcz w ostatnim czasie przybyło ich 10 – mówiła. – Negocjujemy z Polskimi Liniami Kolejowymi wprowadzenie nowych rozwiązań, które umożliwią lepsze skomunikowanie Wołomina z Centrum Warszawy – dodała.
W drugiej części obrad dyskutowano o granicach aglomeracji warszawskiej. Przedstawiciele Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego powiedzieli, że nie udało się jeszcze stworzyć planu zagospodarowania przestrzennego dla Warszawskiego Obszaru Metropolitarnego. Główne problemy to brak podstaw prawnych określenia granic tego obszaru i formalnego uchwalenia planów. W ustawach na temat planowania przestrzennego są luki i sprzeczności. Rząd, nie wiedząc jakie powinny być granice obszarów metropolitarnych, oficjalnie zakazał województwom pracy nad planami. Odebrał tym samym możliwość decydowania najbardziej zainteresowanym. Zebrani zastanawiali się czy do przyszłej Metropolii Warszawskiej powinny wejść pojedyncze gminy czy całe powiaty. – Plan metropolitarny powinien wybiegać w przyszłość. Nie może być tylko odzwierciedleniem dzisiejszych związków
z Warszawą. Powinien przewidywać i ułatwiać przyszłe relacje ze stolicą na przykład przez projektowanie metropolitarnej infrastruktury transportowej tam gdzie jej jeszcze nie ma – uważa Grzegorz Kostrzewa – Zorbas, szef sejmikowej Komisji Rozwoju. – Lokalne władze są najbliżej mieszkańców Mazowsza i najlepiej znają ich problemy. Będziemy wprowadzać rozwiązania ułatwiające komunikację pomiędzy różnymi szczeblami samorządu. Sejmik Województwa powinien aktywnie wspierać działania powiatów i gmin i pomagać im w zakresie swoich kompetencji. Planujemy spotkania w innych podregionach – dodał.
Teresa Urbanowska
Przeczytajcie sobie w ostatnich Wieściach felietony nt. drogi 634. Jest to relacja ze spotkania z władzami sejmiku. Okazuje się, że byliśmy mamieni obietnicami bez pokrycia, a szansę na przejazd nową drogą może będą miały nasze wnuki.