Grzegorz Kostrzewa-Zorbas
Specjaliści są zgodni. Bez transportu szynowego drogi zawsze będą zakorkowane. Nowoczesny, przyjazny pasażerom transport szynowy może pomóc rozwiązać komunikacyjne problemy Mazowsza.
15 stycznia 2007 roku na mój wniosek (Przewodniczący Komisji Strategii, Rozwoju Regionalnego i Zagospodarowania Przestrzennego) – Sejmik Województwa Mazowieckiego przeznaczył pół miliona złotych na opracowanie Strategii rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego na Mazowszu, w kontekście polityki transportowej Województwa Mazowieckiego. Zgłoszony przeze mnie wniosek poparła Komisja Budżetu i Finansów, a także Zarząd Województwa Mazowieckiego. Opracowanie strategii to pierwszy krok
w stronę tworzenia nowoczesnego systemu transportu szynowego. To też początek drogi do funduszy Unii Europejskiej, która dostrzega
i docenia jego zalety.
Znam problemy mieszkańców Powiatu Wołomińskiego. Wiem, jak bardzo uciążliwe jest stanie i tracenie czasu w korkach. Codzienne dojazdy do pracy i szkoły w Warszawie mogą być mniej uciążliwe. Uważam, że dla coraz bardziej zakorkowanych ulic najlepszą alternatywą jest transport szynowy. O nowoczesnych pociągach, szybkich tramwajach i systemie „Parkuj i Jedź „rozmawiałem ze specjalistami i mieszkańcami wokółwarszawskich miast przed wyborami. Teraz realizuję swój program. Nie przypadkowo pierwsze wyjazdowe posiedzenie komisji, której przewodzę, zorganizowałem w Wołominie (spotkanie odbędzie się w środę 21 lutego).
Rozwój transportu szynowego przyniesie przełom w rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych Mazowsza, w tym 3-milionowej metropolii stołecznej. Samorządowa strategia może objąć nie tylko unowocześnienie istniejących linii, lecz także budowę nowych, różnorodnych technologicznie, szybkich i przyjaznych ludziom oraz środowisku. To również szansa na sprowadzenie na Mazowsze najnowszych technologii transportowych, wypróbowanych z sukcesem w regionach i metropoliach Europy Zachodniej.