Z Robertem Perkowskim, burmistrzem Ząbek, rozmawia Teresa Urbanowska
– Która z bieżących spraw jest w tej chwili w Ząbkach najtrudniejsza do załatwienia?
– Najtrudniejsze jest to, co nie zależy od nas. Choćby ZTM czyli wspólny bilet aglomeracyjny dla naszych mieszkańców na komunikację publiczną w tym pociąg, autobus.. W tej chwili rozwiązanie tego problemu to konieczność. Podczas ostatniej rozmowy z dyrektorem Leszkiem Rutą, w styczniu tego roku, złożyliśmy propozycję na nowy przebieg linii 345 od ulicy Żołnierskiej, ulicą Powstańców, Piłsudskiego przez stację PKP, ulicą Batorego i Bystrą do Radzymińskiej. Dałoby to połączenie dwóch stacji: Ząbki i Rembertów, gdzie jeździ już SKM (Szybka Kolej Miejska). Gdyby udało się taką linię uruchomić, to obsłużyłaby ona dużo większą część Ząbek w znacznie krótszym czasie, ponieważ autobus jechałby mniej zatłoczonymi ulicami. Mam nadzieję, że ten pomysł znajdzie akceptację władz ZTMu.
– Do czego się Ząbki przygotowują? Czy będą jakieś nowe inwestycje? Czy działania zmieniające sytuację miasta?
– Chciałbym w pierwszym kwartale tego roku uregulować wieloletnie
zobowiązania w stosunku do MPWiK w Warszawie, które dotyczą oczyszczania ścieków. Wynoszą one ponad 900 000 zł. Podjąłem decyzję o stworzeniu projektu wodociągów dla całych Ząbek, by problem ten rozwiązać kompleksowo i profesjonalnie. Bardzo możliwe, że opracowanie tej koncepcji posłuży do złożenia wniosków o środki zewnętrzne. Trzeba wiedzieć, że Ząbkom potrzebne jest nowe ujęcie wody i z tym też trzeba jak najszybciej się zmierzyć.
– Ząbkom ciągle przybywa mieszkańców. Ale z tego co wiem to miasto boryka się z „dzikimi mieszkańcami”, czyli takimi, którzy tu mieszkają ale nie chcą się zameldować. Czy podejmie Pan działania prowadzące do zmniejszenia tego problemu?
– Aby te osoby zachęcić do zameldowania się w Ząbkach trzeba im pokazać, ze miasto się zmienia w dobrym kierunku. Chcemy zmieniać wizerunek Ząbek, aby ci mieszkańcy, nowi i starzy chcieli tu mieszkać. Między innymi, w tym celu architekt Robert Grudziąż przygotowuje społecznie koncepcję parku miejskiego – parku z prawdziwego zdarzenia. Mam tu na myśli Park Miejski w centrum Ząbek, przy stacji PKP. Będziemy się starali połączyć ten park trasą rowerową z parkiem leśnym w okolicy ulicy Gajowej.
– Czy to jedyne działanie w tym kierunku?
– Do Starostwa Powiatowego złożyliśmy wniosek o stworzenie powiatowej koncepcji ścieżek i tras pieszo-rowerowych na terenie całego powiatu, w tym na terenie naszego miasta. Nie sposób jednak wymienić wszystkich naszych pomysłów i dotychczasowych działań, postaram się jednak sukcesywnie o wszystkim informować mieszkańców.
– Wiem, że 16 stycznia odbyło się kolejne spotkanie z Dyrektorem ZTM Leszkiem Rutą. Czego ono dotyczyło i jakie są ustalenia po tym spotkaniu?
– Przede wszystkim ZTM zapowiada rozszerzenie oferty komunikacyjnej względem gmin podwarszawskich odnośnie linii nocnych. W sprawie Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego zapadły ustalenia, że w najbliższym czasie odbędzie się spotkanie przedstawicieli gmin w tzw. zespołach roboczych, które rozpoczną prace nad statutem i zasadami rozliczeń w ramach Związku Komunikacyjnego Aglomeracji Warszawskiej. Nie określono ostatecznego terminu powstania związku, niemniej jednak, podobne związki istnieją już na Wybrzeżu i na Śląsku.
Kolejne spotkanie włodarzy tzw. Wianuszka odbędzie się tym razem w Ożarowie Mazowieckim 25-ego stycznia. Zapadną na nim bardziej szczegółowe ustalenia dotyczące choćby: statutu związku, składek członkowskich czy zakresu kompetencji.
– Czy podczas Pana rozmowy z przedstawicielami ZTMu zapadły inne, bardziej szczegółowe ustalenia dotyczące Ząbek?
Zgodnie z obietnicą Pana Dyrektora, Ząbki z gmin podwarszawskich mają największe szanse na uruchomienie Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego w pierwszej kolejności – myślę, że to będzie wielka sprawa dla Naszych Mieszkańców. Ponadto ZTM pozytywnie odniósł się do naszej propozycji z poprzedniego spotkania i opracowuje przebieg nowej linii autobusowej przez Ząbki.