Parking miejski dla TIR-ów, przebieg trasy miejskiej komunikacji autobusowej, zakaz wjazdu na niektóre ulice miasta i gminy Wołomin dla samochodów ciężarowych to tylko część komunikacyjnych dylematów z jakimi muszą zmierzyć się w najbliższym czasie władze samorządowe w Wołominie.
We wtorek odbyło się połączone posiedzenie Komisji Gospodarki i Komisji Samorządowej Rady Miejskiej w Wołominie. Spotkanie dotyczyło w głównej mierze tematyki komunikacyjnej: wyznaczenia parkingu dla samochodów ciężarowych, ograniczeń poruszania się TIR-ów i komunikacji miejskiej oraz parkingów miejskich. ? Na blokujące podczas weekendów ruch drogowy w mieście TIR-y narzekali mieszkańcy podczas wiosennych spotkań z burmistrzem i radnymi. Podczas tych spotkań mieszkańcy zwracali również uwagę na potrzebę zorganizowania komunikacji miejskiej. Postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się tej problematyce ? mówił Marek Górski, argumentując konieczność zajęcia się tą problematyką.
W naszych miastach nie należy do rzadkości widok stojących na chodnikach i pod oknami bloków na osiedlach mieszkaniowych samochodów ciężarowych, często nawet TIR-ów. Są miejsca, gdzie obok siebie parkuje nawet kilka dużych pojazdów. ? To utrudnia życie innym mieszkańcom. Blokuje dojazd a często i możliwość bezpiecznego przejścia pieszym. Kolejną kwestią jest niszczenie ulic przez takie pojazdy. Należy pamiętać, że drogi lokalne czy wewnątrz osiedlowe nie są przystosowane do udźwignięcia ciężaru takich pojazdów ? wyjaśniał Górski.
Kwestią zasadniczą jest podstawa prawna do uporządkowania poruszanej podczas posiedzenia komisji tematyki. ? Trzeba wyposażyć właściwe instytucje (Policję i Straż Miejską) w odpowiednie instrumenty prawne, by przepisy, jeśli zdecydujemy się na ich wprowadzenie, dawały możliwość działania ? podkreśla Jerzy Mikulski, burmistrz Wołomina.
Aby zmienić ten stan rzeczy trzeba zdecydować się na kompleksowe działania. Można przystąpić do uporządkowania organizacji ruchu zarówno w samym mieście jak i na terenie gminy lub wprowadzić do regulaminu o utrzymaniu porządku i bezpieczeństwa publicznego odpowiednie zapisy. Posiedzenie komisji rozpoczęło konsultacje społeczne w tym zakresie. Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie prawdopodobnie za kilka miesięcy. Jednak którakolwiek z tych opcji zostanie wybrana gmina stanie przed dylematem określenia miejsca do parkowania dla samochodów ciężarowych. Jeden z pomysłów wskazuje na możliwość wykorzystania w tym celu terenów ZEC-u. ? Musielibyśmy określić warunki na jakich parkowanie mogłoby się tam odbywać oraz znaleźć podmiot, który chciałby podjąć się realizacji takiego zadania ? mówi burmistrz Mikulski.
Część spotkania poświęcona była komunikacji miejskiej. I w tym zakresie na ostateczne rozwiązanie trzeba jeszcze poczekać. ? Po spotkaniach w z mieszkańcami zajęliśmy się analizą możliwości zorganizowania miejskiej komunikacji. Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie trasy ?ósemkowej? obejmującej prawie wszystkie sołectwa na terenie Gminy Wołomin. Poruszałyby się po niej jednocześnie w dwóch kierunkach dwa autobusy. Ilość kursów uzależniona byłaby od zapotrzebowania ze strony mieszkańców. Ze wstępnej analizy wynika, że taki ?pakiet podstawowy? to około 8 ? 12 kursów dziennie. Koszt dopłaty przez gminę w wysokości około 600 000 zł rocznie ? przedstawiał radnym założenia wiceburmistrz Radosław Wasilewski. Obecni przyznali, że poruszona tematyka jest ważna i zobowiązali burmistrzów do kontynuowania działań w tym zakresie.
Bardzo żałuję ze nie mogłem być na tym spotkaniu komisji. O komunikacji miejskiej myślę już dawno i czasami obserwuję Grodzisk Mazowiecki. Miastko mniejsze od Wołomina pod względem ludności a posiada 9 linii autobusowych prowadzonych przez PKS http://www.pksgrodzisk.com.pl/KM.htm
Myśląc o komunikacji miejskiej myślę o tym by w tą komunikację włączyć Kobyłkę gdyż między naszymi miasteczkami jest tylko administracyjna granica. Np. z Armii Krajowej wjeżdża się przez rondo wprost na ulicę w Kobyłce. Mamy wspólny projekt kanalizacyjno – wodociągowy możemy mieć wspólną komunikację. Myślę że 6 linii autobusowych od wschodu na zachód i z północy na południe oraz 4 linie w systemie ósemkowym spokojnie by pogodziły nasze kłopoty komunikacyjne. To tyle tytułem wstępu do dyskusji :) Mimo że jest niedziela ja spieszę się do pracy. Komunikacją prywatną :) Pozdrawiam.
Milowymi krokami zbliża się koniec nie tylko Pańskiej kariery samorządowej. Terez zamiennie proponujecie (Burmistrz i Radni) miejsca parkingowe w zamian rozwiązania przejezdości dróg w tym 634. W następnym koroku w obliczu bezsilności zaproponujecie postawienie pojazdów na „kołkach” – i problem z głowy.
Tak tak, oczywiście. Teraz wszyscy będą pisali i mówili, że już dawno o tym myśleli, tylko jak trzeba było działać, to byli chorzy. Ale jak ich znowu wybierzemy, to oni… ho ho, co to oni nie zrobią!