Codziennie młodzi kierowcy zabijają na drogach 3 osoby. Statystyki są brutalne, dlatego II etap kampanii „Użyj wyobraźni” skierowany jest do niedoświadczonych kierowców między 18 a 24 rokiem życia.
Młodzi kierowcy statystycznie częściej są sprawcami wypadków drogowych.
W 2008 roku spowodowali 9357 wypadków, ranili 13 588 osób, zabili 1018
osób. Pierwsza połowa 2009 roku też jest tragiczna. Młodzi kierowcy
spowodowali już 3934 wypadków, do tej pory ranili 7351, a zabili 508
osób. W ostatni weekend (31 lipca – 2 sierpnia) zginęło ponad 40
osób. Okazuje się, że 8 kierowców, którzy uczestniczyli w weekendowych
wypadkach to niedoświadczeni młodzi ludzie między 18 a 24 rokiem życia.
Głównymi przyczynami wypadków z udziałem młodych kierowców jest
nadmierna prędkość, wymuszanie pierwszeństwa i nieprawidłowe
wyprzedzanie. Młodzi na drogach nie mają wyobraźni, nie liczą się ze
swoim życiem oraz stwarzają zagrożenie dla innych. Jazda samochodem to
dla nich fascynacja i zabawa. Zabijają najczęściej w wakacje i w
weekendy. Są to często tzw. wypadki dyskotekowe.
Wypadkom z udziałem młodych kierowców towarzyszą często narkotyki i
alkohol. Brak doświadczenia połączony z przecenianiem własnych
umiejętności i brawurą na drodze są przyczyną śmiertelnych wypadków.
Kierowcy po ukończonym kursie i zdaniu egzaminu chcą zaimponować
rówieśnikom i wykazują skrajną nieodpowiedzialność jako uczestnicy ruchu
drogowego. Młodzi ludzie nie czują odpowiedzialności ani za siebie, ani
za innych. Nie zdają sobie sprawy, jak duże jest prawdopodobieństwo
tragedii. Ryzykują codziennie życie swoje, swoich pasażerów oraz innych
uczestników ruchu drogowego. Skutki są tragiczne, dziennie giną 3 młode
osoby, rocznie ginie ponad 1000 młodych ludzi.
Policja prowadzi zdecydowane działania mające na celu ograniczenie ofiar
śmiertelnych. Same kontrole drogowe jednak nie wystarczą. Kluczem do
sukcesu jest zmiana ludzkiego myślenia. Kampania „Użyj wyobraźni” ma
zmienić świadomość nie tylko młodych kierowców, ale także ich otoczenia.
Rodzice i osoby bliskie powinni zwrócić uwagę na to, jak młody człowiek
traktuje jazdę samochodem. Niestandardowe i często szokujące rozwiązania
mają na celu wywołać dyskusję na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Równolegle z prezentacją w telewizji, prasie, Internecie reklam,
stworzono grafiki na parkingach, rozwieszono plakaty uświadamiające
zagrożenia, jakimi na drogach są młodzi ludzie.
Młodzi kierowcy odczuwają radość z jazdy, ale muszą też czuć
odpowiedzialność. Dopiero wchodzą w dorosłe życie, ale trzeba im
uświadomić, że włączanie się do ruchu drogowego nie jest zabawą.
„Samochód to nie zabawka” mówi jedno z haseł kampanii – może on w
nieodpowiedzialnych rękach stać się niebezpiecznym narzędziem. Młodzi
kierowcy to grupa największego ryzyka i warto zrobić wszystko, by to
zmienić. Od młodych kierowców zależy, jak będzie w przyszłości wyglądał
ruch drogowy w Polsce i czy zmienią się tragiczne statystyki.
W kampanię, której inicjatorem jest Biuro Ruchu Drogowego Komendy
Głównej Policji, włączyła się Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu
Drogowego oraz PZU.
Patronat medialny nad akcją objęła Polska Agencja Prasowa oraz portal
nadrogach.pl.