Rozmowa ze Starostą Wołomińskim Maciejem Urmanowskim o planowanych inwestycjach drogowych na terenie Powiatu Wołomińskiego
– Jakie działania prowadzi Starostwo w celu poprawy komunikacji powiatu ze stolicą?
– Wiemy jak ważna dla naszych mieszkańców jest poprawa komunikacji z Warszawą oraz bezpieczeństwo na drogach, dlatego cały czas inwestujemy w infrastrukturę drogową. Najczęściej podejmowanym przez mieszkańców tematem jest modernizacja drogi nr 634. Droga ta jednak jest w suwerennym zarządzie Marszałka Województwa i ja jako Starosta mogę prowadzić jedynie intensywny lobbing mający na celu doprowadzenie do jej przebudowy. Te działania wspomagające są oczywiście realizowane.
Obecnie rozpoczęliśmy wiele prac modernizacyjnych powiatowych dróg. Między innymi w celu poprawy dojazdu do drogi krajowej nr 8 w czerwcu rozpoczęto przebudowę ciągu drogowego Marki ? Wołomin. Na ten cel pozyskaliśmy ostatnio z funduszy europejskich 6 mln zł. Jako pierwszy remontowany jest odcinek od ul. Fabrycznej w Markach do ul. Piłsudskiego w Zielonce.
– Jakie inne prace modernizacyjne są prowadzone?
– Wiele z prowadzonych działań ma za zadanie połączyć powiatowe miejscowości z drogą krajową nr 8 i odciążyć w ten sposób ruch na drodze wojewódzkiej nr 634. Uważam, iż dla wielu mieszkańców rozwiązanie takie będzie dobrą alternatywą i pozwoli rozładować korki.
Na ten rok planujemy rozpoczęcie przebudowy ul. Batorego w Ząbkach. Obecnie zostały zakończone już prace projektowe. Na dniach powinien być rozstrzygnięty przetarg dotyczący budowy I etapu inwestycji na odcinku od granicy z Warszawą do ul. Wolności w Ząbkach. Trwają również zaawansowane prace projektowe nad budową węzła ?Wołomin w miejscowości Czarna oraz nad budową drogi Zwierzyniec ? Emilianów, która ma połączyć m.in. miejscowości Zawady, Guzowatka, Ostrówek, Czarnów z węzłem drogi S8 w Woli Rasztowskiej z ominięciem przejazdu przez Radzymin. Są to inwestycje długofalowe, które wymagają dużego nakładu finansowego, dlatego ich zakończenie przewidujemy na rok 2011/2012.
Inne działania podejmowane przez Starostwo Powiatowe w Wołominie nie mające bezpośrednio wpływu na poprawę jakości jazdy po powiatowych drogach, ale przekładające się na płynność ruchu oraz bezpieczeństwo to wspieranie budowy tunelu w Ząbkach pod torami kolejowymi oraz projekt budowy parkingu park&drive w Kobyłce, który umożliwi dogodną przesiadkę z samochodów do pociągów Kolei Mazowieckiej.
– Skąd pochodzą środki na tak liczne inwestycje drogowe?
– Są to bardzo różne środki. Staramy się składać dobre wnioski do różnych instytucji i są tego efekty. Uzyskujemy duże kwoty wspierające powiatowe inwestycje i to nie tylko te drogowe. Są to fundusze unijne oraz środki pochodzące z województwa. Jeśli chodzi o współfinansowanie inwestycji przez gminy jest ono omawiane po zakończeniu etapu projektowego i określeniu szacunkowych kosztów realizacji inwestycji. Jednak nadal większość projektów realizowana jest z budżetu Starostwa Powiatowego w Wołominie. Łącznie na poprawę infrastruktury drogowej na ten rok w budżecie zarezerwowano prawie 20 mln zł
– Czy samorządy gminne angażują się w te działania?
– Tak, współpraca w tym zakresie układa się bardzo dobrze. Szczególnie widać to na przykładzie Gminy Zielonka z którą obecnie współdziałamy przy przebudowie ulicy Mareckiej.