Spóźnienie się ze złożeniem zażalenia lub odwołania, nie oznacza jeszcze końca sprawy. Kodeks postępowania administracyjnego pozostawia nam jeszcze jedną furtkę.
Co to oznacza? – Organ administracyjny ma obowiązek przywrócić ten termin, jeśli zostaną spełnione (łącznie) trzy warunki:
uchybienie terminowi nastąpiło bez naszej winy i udowodnimy brak tej winy,
złożymy wniosek o przywrócenie terminu w ciągu 7 dni od ustania przyczyny uchybienia terminu,
składając wniosek o przywrócenie terminu, dopełnimy czynności, dla której był ten termin.
Uchybienie terminowi nastąpi bez naszej winy, jeśli zaistnieje przeszkoda, której nie mogliśmy pokonać, np. pobyt w szpitalu, wcześniej zaplanowany wyjazd bądź niewłaściwe doręczenie decyzji przez organ administracyjny.
Od postanowienia o odmowie przywrócenia terminu służy zażalenie. Przed rozpatrzeniem prośby o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania lub zażalenia organ administracyjny, na nasze żądanie, może wstrzymać wykonanie decyzji lub postanowienia.
Radosław Wasilewski