Czy znaleźliby się chętni do świętowania swoich urodzin w gąsiorze? Taki jubileusz obchodzą organizmy wprowadzone do szklanego naczynia przez uczniów Technikum Architektury Krajobrazu Zespołu Szkół Terenów Zieleni w Radzyminie.
Eksperyment rozpoczął się 21 marca 2004 roku. Jego celem było sprawdzenie, czy utrzymają się przy życiu rośliny hermetycznie zamknięte w 25-litrowej szklanej butli. Czy pokarm w postaci ziemi, torfu i węgla drzewnego z wodą wystarczy, aby się rozwijać? Czy jest jeszcze coś, co jest im niezbędnie potrzebne?
Po 5 latach eksperymentu widać, że taki malutki ekosystem jest w pełni samowystarczalny. Ulega on nawet naturalnym zmianom sukcesyjnym. Z posadzonych 5 lat temu roślin pozostał tylko papirus i figowiec, a ścianki naczynia częściowo zostały porośnięte komórkami glonów. Wnętrze butli z powodu zbyt słabego nasłonecznienia opustoszało. Rośliny potrzebują do życia wody, soli mineralnych, dwutlenku węgla i energii świetlnej. Dwa pierwsze składniki uzyskują z podłoża, w którym żyją bakterie i mikroskopijne grzyby rozkładające martwą materię. Poza tym woda pobrana przez rośliny jest przez nie wyparowywana w procesie transpiracji i skraplając się na ściankach naczynia trafia z powrotem do podłoża. Dwutlenek węgla tworzy się w procesach oddychania komórkowego wszystkich żywych organizmów zamieszkujących butlę. Tlen jest produktem fotosyntezy, a zarazem substratem niezbędnym do procesów oddechowych. Zachodzi więc krążenie materii. Warunkiem istnienia ekosystemu jest tylko dostarczanie do niego energii świetlnej.
Przychodząca trochę z oporami do nas wiosna sprzyja wycieczkom i obserwacjom przyrodniczym. Może warto więc zajrzeć do ogrodów Zespołu Szkół Terenów Zieleni i sprawdzić w szklarni, jak wyglądają rośliny podczas jubileuszu 5-lecia życia w gąsiorze. Szczególnie zapraszamy gimnazjalistów w Dzień Otwarty szkoły 28 kwietnia, zaś zorganizowane klasy gimnazjalne – na warsztaty ekologiczne. Szczegółowe informacje w sekretariacie szkoły tel. 022-786-63-02 oraz na stronie internetowej zstz.neostrada.pl.