W rejonie Ciechanowa odbywały się loty treningowe pilotów bezzałogowego statku powietrznego FlyEye, będącego na wyposażeniu grupy rozpoznania obrazowego 5 Mazowieckiej Brygady Obrony Terytorialnej.
Grupa rozpoznania obrazowego (GRO), której podstawowym narzędziem pracy jest bezzałogowy statek powietrzny FlyEye, stale podnosi swoje umiejętności i kompetencje w tej specjalistycznej dziedzinie, ćwicząc zarówno na symulatorach, jak i podczas lotów treningowych w terenie otwartym minimum kilka razy w kwartale.
Tego typu szkolenie GRO 5 Mazowieckiej Brygady OT odbyło się w dniach 7 – 10 sierpnia br. w rejonie Ciechanowa. Uczestniczył w nim szef Wydziału Bezpieczeństwa Lotów Dowództwa WOT, ppłk Edward Zając, a także w roli obserwatorów – studenci Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, którzy odbywają w ciechanowskiej Brygadzie praktyki dowódcze.
Dla młodych adeptów lotnictwa była to okazja, żeby zobaczyć, jak grupa żołnierzy obsługujących system BSP (w składzie dowódcy lotu i pilota) przeprowadza kompleksowe przygotowanie platformy do lotu oraz prowadzi analizę meteorologiczną, która jest nieodłącznym elementem przy planowaniu działań z użyciem FlyEye. Podchorążowie obserwowali również lot platformy zarówno w dzień jak i w nocy, podczas którego zbierano do analizy materiał rozpoznawczy terenu.
– Pokaz FlyEye rozpoczął się od szczegółowego montażu i sprawdzenia wszystkich parametrów, co podkreśliło precyzję i zaawansowanie technologiczne tego urządzenia. Mogliśmy obserwować każdy moment lotu, a jakość obrazu, zarówno w trybie standardowym jak i w podczerwieni, wywarła na nas ogromne wrażenie. To szkolenie, rzadko spotykane w naszej codziennej edukacji, było dla nas bardzo ciekawym i cennym doświadczeniem, ukazującym możliwości nowoczesnych bezzałogowców. – szer. pchor. Bartłomiej z Lotniczej Akademii Wojskowej
Bezzałogowe statki powietrzne FlyEye, to nowoczesne narzędzie do realizacji misji rozpoznawczych, będące w użytkowaniu Wojsk Obrony Terytorialnej od 2019 roku. Jak przypomniał dowódca GRO 5MBOT, st. chor. sztab. Marek, przygotowanie i wyszkolenie pilotów BSP jest procesem skomplikowanym i długotrwałym:
– Wymaga od kandydatów spełnienia wysokich wymagań z zakresu zdrowia psychofizycznego i dyspozycyjności. Przyszły pilot BSP musi nabyć wiedzę z zakresu m.in. meteorologii, prawa lotniczego, aerodynamiki, bezpieczeństwa lotów i nawigacji. Duża wiedza w połączeniu z wykonywaniem zadań w praktyce są niezbędne dla bezpiecznego i efektywnego użytkowania bezzałogowców.
Zdolności 5MBOT w zakresie systemu BSP zostały sprawdzone wielokrotnie zarówno podczas wsparcia Straży Granicznej i jednostek operacyjnych w patrolowaniu z powietrza rejonu wzdłuż granicy polsko-białoruskiej (od 2021 roku), jak i w operacjach kryzysowych na Mazowszu związanych z monitorowaniem terenów zagrożonych powodzią. Ponadto żołnierze regularnie uczestniczą w ćwiczeniach doskonalących. W tym roku było to m.in. eksperymentalne ćwiczenie FEX-24 skupiające się wokół koncepcji batalionu przyszłości i zajęcia pokazowe Szefa Zarządu Wojsk Rakietowych i Artylerii Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, podczas których sprawdzano funkcjonalność systemu Fly Eye 3.6 we współdziałaniu z pododdziałami artylerii z wykorzystaniem systemu kierowania ogniem.