Krystyna Grzymała
W najbliższych artykułach pragnę przybliżyć ofertę rynkową szkieł okularowych (optycznych). Możemy podzielic je na: mineralne (szklane), plastikowe, soczewki kontaktowe.
Szkła mineralne – najbardziej odporne na zarysowanie, są cięższe od plastikowych o 40-60%, dodatkową wadą jest to, że się tłuką. dlatego nie zalecałabym dzieciom, młodzieży szkolnej, osobom aktywnym, jak i tym, którzy mają wadę wzroku powyżej +/- 2,50 dptr.
Wiele osób decyduje się na szkła mineralne ze względu na dużo niższą cenę, ale czy tylko ona powinna być decydującą przy zamawianiu okularów? Być może po przeczytaniu artykułów weźmiecie Państwo pod uwagę również i inne aspekty zanim podejmiecie stosowną decyzję.
Szkła mineralne dzielimy na: niskoindeksowe 1,5; wysokoindeksowe 1,6; 1,7; 1,8, 1,9 (im wyższy indeks tym szkło jest cieńsze, bardzo istotne przy dużej krótkowzroczności); fotochromy (szkła samoczynnie się przyciemniają i rozjaśniają w zależności od promieni UV); dwuogniskowe (dwie pary okularów w jednym); progresywne (wieloogniskowe: do dali, do bliży i odległości pośrednich).
Na wszystkie wyżej wymienione szkła można nałożyć różne powłoki takie jak: barwienie pełne, blue blocker, antyrefleks.
Ażeby podnieść komfort widzenia oraz estetykę, coraz więcej osób decyduje się na szkła z powłoką antyrefleksyjną. Jest to warstwa nakładana przez napylanie, uzyskujemy szkło bardziej przejrzyste, w którym nie zachodzą odbicia światła.
Powierzchnia szkieł bez powłok odbija światło. Zjawisko to obciążone jest wadami. Osoba, z którą rozmawiacie źle widzi Wasze oczy. Odbierany przez Was obraz, ze wzgędu na utratę około 8% przechodzącego przez szkło światła, jest gorszej jakości. Możemy tego uniknąć, kiedy na szkło nałożymy wyżej wymienione powłoki antyrefleksyjne. Nałożenie kilku warstw materiału przeciwodblaskowego likwiduje odbicie i znacznie poprawia jakość widzenia. Doceniamy to oglądając telewizję, kiedy siedzimy przed ekranem monitora komputerowego, podczas prowadzenia samochodu w ciągu dnia. Szczególnie wieczorem i w nocy, samochody nadjeżdżające z przeciwka nie będą tak nas oślepiały. Powłoki są jedno- lub wielowarstwowe.
Powłoka blue blocker (czyt. blu bloker) chroni oczy przed zmęczeniem, nie jest zalecana do ciągłego noszenia, natomiast bardzo się sprawdza w niektórych sytuacjach. Poprawia widzenie przez podniesienie kontrastu. Polepsza widzenie we mgle, o zmroku, w czasie śnieżycy. Szkła te odcinają wiązkę promieni niebieskich, dzięki czemu we mgle wydłuża nam się odcinek drogi o około 50-100 m. Okulary z tymi szkłami wskazane są dla kierowców.
Zanim wybierzecie się po okulary pomyślcie do czego będą potrzebne, w jakich warunkach wykorzystane. My ze swej strony służymy pomocą i radą. W najbliższym artykule zajmiemy się szkłami wysokoindeksowymi (krótkowidzu czytaj).