Pierwsze z cyklu Niedzielnych Koncertów w Wielkim Poście w VII Rocznicę Śmierci Jana Pawła II ? w Jadowie i Poświętnem ? już za nami. Zebrani w kościołach św. Jakuba Apostoła i św. Jana Chrzciciela i Wojciecha Biskupa wysłuchali ?Stabat Mater? G.B. Pergolesiego.
Starosta Wołomiński oraz wójtowie gmin Jadów, Poświętne, Dąbrówka i Strachówka zapraszają na koncerty w kolejne niedziele Wielkiego Postu: 25 marca o godz. 18.30 w Dąbrówce w kościele pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego oraz 1 kwietnia o godz. 13.00 w Strachówce w kościele pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny (koncerty po mszach św.).
Liturgia Kościoła rzymsko-katolickiego od początku swego istnienia, a więc od pierwszych wieków n.e., związana była z jednogłosowym śpiewem zwanym chorałem. Mieszały się w chorale pierwiastki grecko-hebrajsko-aramejskie.
W VI wieku papież Grzegorz I Wielki dokonał reformy liturgii, m.in kodyfikacji chorału. Od imienia papieża Grzegorza I chorał został nazwany gregoriańskim.
Sekwencja ?Stabat Mater? była również średniowieczną melodią chorałową napisaną przez zakonnika franciszkanina Jacopona da Todi. Chorał gregoriański przekształcał się ze śpiewu jednogłosowego do wielogłosowych dzieł.
Okres wielkiego rozwoju polifonii wokalnej to renesans, w którym zasłynął Giovanni Pierluigi da Palestrina magister cappellae Cappella Giulia działającej w Bazylice św. Piotra w Watykanie. Dzieła te wykonywane były a cappella bądź z towarzyszeniem organów lub zespołu instrumentalnego. Następny okres, jakim jest barok, przynosi dalsze zmiany polegające na zwiększonej roli organów i zespołów instrumentalnych, co pozwoliło na rozwój większych form, takich jak kantata, msza, oratorium. Sekwencja ?Stabat Mater?, od 1727 r. stając się częścią liturgii, ma również formę wieloczęściowego oratorium z udziałem solistów chóru i orkiestry.
Jest nierozerwalnie związana z okresem Wielkiego Postu, wszak treścią jej jest Ukrzyżowanie Jezusa Chrystusa i ból Matki patrzącej na Jego Mękę. Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) komponował to dzieło w wyjątkowym miejscu i okresie swojego życia. W 1736 r. śmiertelnie chory (prawdopodobnie na gruźlicę) przebywał w klasztorze zakonu franciszkanów w Pozzuoli (k. Neapolu). Tam powstało ?Stabat Mater? skomponowane dla zgromadzenia przy kościele Santa Maria dei Sette Dolori w Neapolu oraz ?Salve Regina?. Były to ostatnie dzieła tego niezwykle utalentowanego kompozytora.
Od 11 marca trwają koncerty muzyki sakralnej wykonywane w kolejne niedziele Wielkiego Postu przez uczniów, absolwentów i pedagogów Prywatnej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Witolda Lutosławskiego w Wołominie.
Dzieło wykonywane jest przez artystów ? uczniów PSM w Wołominie. Innowacją wykonania jest czytanie polskiego tekstu poszczególnych części przez Macieja Gronka. Solistkami są Maria Romejko-Duch sopran (absolwentka) oraz Urszula Kulesza ? alt (gościnnie). Zespół kameralny to: Magdalena Kośnik ? skrzypce I (pedagog), Katarzyna Bielińska ? skrzypce II (absolwentka), Anna Waszczeniuk ? altówka (pedagog), Michał Rudziński ? wiolonczela (absolwent) i Paweł Rozbicki ? organy, klawesyn (pedagog i kier. muzyczny). Chór złożony z wybranych uczniów szkoły I st. i chór szkoły II st. Cały koncert prowadzony jest przez dyrygentkę i chórmistrzynię Sylwię Krzywdę (pedagog).
Paweł Rozbicki
Piotr Kaczorek ? Rzecznik Prasowy
Starostwa Wołomińskiego