Marketing – proces planowania i wdrażania koncepcji (idei, produktów i usług), polityki cenowej, promocji oraz dystrybucji, prowadzącej do osiągnięcia określonych przez organizację celów.
Pojęcie marketingu w odniesieniu do własnej działalności gospodarczej czy małej firmy to przerost formy nad treścią, a zatem brzmi, co najmniej abstrakcyjnie.
Promocja na ogół kojarzy się z dużymi nakładami finansowymi, niewspółmiernymi w stosunku do efektów, jakie można uzyskać.
Najlepiej wypada tu akwizycja, ponieważ potocznie utożsamiana jest z działaniem bezpośrednio handlowym.
Należy jednak pamiętać, że pominięcie dwóch pierwszych elementów skutkuje znacznymi kosztami trzeciego, co jest szczególnie istotne w przypadku firm dopiero szukających sobie miejsca na rynku w otoczeniu agresywnej konkurencji, bez skrupułów zwalczającej nowicjusza.
W tej sytuacji bardzo istotna jest umiejętność prawidłowego odczytywania sygnałów rynkowych. Dla uproszczenia opisaliśmy go krótko określeniem “marketing narzędziowy”, czyli taki, z którego można skorzystać, chociaż się go nie tworzy.
W przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego jest to forma bardzo tania, a niekiedy całkowicie bezpłatna, dająca pewne oszczędności w bieżących kosztach prowadzenia działalności.
Wiadomo, że dla klienta często większe znaczenie ma opakowanie produktu niż zawartość, jeżeli tylko jest w stanie spełnić jego oczekiwania.
A zatem dużą rolę odgrywa umiejętność właściwego zaprezentowania tego, co ma się do zaoferowania, pod warunkiem, że z całą odpowiedzialnością jest to produkt odpowiedniej jakości.
W przezornej firmie opracowuje się ulepszone lub nowe wyroby wtedy, gdy aktualnie produkowane sprzedają się jeszcze bardzo dobrze.
Gdy przychodzi czas na zmianę taka firma jest do niej dobrze przygotowana.
Innymi słowy: metody ratunku przygotowuje się tak jak szalupy ratunkowe, tzn. wtedy, kiedy wszystko jeszcze idzie dobrze i jest spokój psychiczny oraz czas na przygotowanie i analizę rozwiązań awaryjnych.
Nasze szkolenie odkrywa tajemnice, których nie można znaleźć w klasycznych opracowaniach i podręcznikach marketingu, bowiem te są przeznaczone przede wszystkim dla firm dysponujących znacznymi budżetami.