14. Fundament firmy?

Nadszedł upragniony moment – własna firma stała się faktem. Przedsiębiorca, który ją utworzył po to, by uzyskać zawodową samodzielność i finansową niezależność, bardzo szybko przekonuje się, że zostaje zaabsorbowany wieloma sprawami, które angażują jego uwagę i pochłaniają wiele czasu oraz pieniędzy.

Od chwili powstania firmy pojawia się konieczność opracowania fundamentu, czyli dwóch filarów, na których budowana jest jej przyszłość.
Są nimi strategia rozwoju i struktura organizacyjna.
Strategia to zarys koncepcji działania firmy. Opracowanie jej nie jest sprawą prostą. Aby się o tym przekonać wystarczy zapisywać swoje pomysły i konfrontować je z możliwościami ich realizacji i planami rozwoju. Wtedy widać ile jest pytań, niejasności, a nawet wątpliwości.
Strategia decyduje o lokowaniu się firmy na rynku. Dlatego należy przede wszystkim sprecyzować główny cel, określić dziedzinę działania firmy, ocenić zasoby finansowe oraz rzeczowe, jakimi dysponuje, uwzględnić istnienie konkurencji a także oddziaływanie otoczenia. Strategia musi mieć charakter dynamiczny, tzn. podlegać modyfikacjom, aby dostosowywać się do realiów i zmian otoczenia.
Struktura organizacyjna jest podstawową konstrukcją, od której zależy prawidłowe funkcjonowanie firmy. Należy tworzyć ją możliwie wcześnie, praktycznie nie później niż w momencie zatrudnienia pierwszego pracownika. Wybór zależy nie tylko od wielkości firmy, ale także od rodzaju działalności. Nie ma tu stałej reguły jej tworzenia. Decyduje praktyka gospodarcza wsparta pewnymi schematami.
Struktura organizacyjna firmy jest związana ze strategią jej działania, a często ma decydujący wpływ na skuteczność jej realizacji. Dobrze ukształtowana i sprawdzona w praktyce struktura może wpływać na decyzje strategiczne. Niezmienna struktura, która przestała przystawać do rzeczywistości, może blokować rozwój firmy a nawet doprowadzić do jej upadku.
Zatrudniając pracowników należy pamiętać, że decydujący wpływ na efektywność ma dobór osób odpowiednich do zadań, które mają spełniać oraz właściwe organizowanie ich pracy. Polega ono nie tylko na przestrzeganiu formalnej dyscypliny, ale przede wszystkim na racjonalnym wykorzystaniu czasu pracy w połączeniu z umiejętnym rozdzielaniem obowiązków, zgodnie z predyspozycjami, kompetencjami i możliwościami pracowników. Tak rozumiana organizacja pracy może być dla pracowników źródłem satysfakcji i motywować do lepszego wykonywania zadań.
Niedocenianym elementem organizacyjnym struktury firmy, jest działalność biurowa. Błędem jest utożsamianie działalności z określonym lokalem, w którym umieszczamy osobę, zatrudnioną na stanowisku sekretarki. Jest to przede wszystkim sposób realizowania wielu czynności, o charakterze organizacyjnym, porządkowym i koncepcyjnym.
Własna firma to także konieczność organizowania i koordynowania pracy innych osób, przy czym nie chodzi tu tylko o własnych pracowników. Nawet najmniejsza firma jednoosobowa porusza się w otoczeniu, które tworzą partnerzy, konkurencja, współpracownicy, klienci. Wszystko to dzieje się w niestabilnym środowisku, które tworzą zmieniające się przepisy
W trakcie spotkań pokażemy jak opracowuje się i modyfikuje strategie rozwoju oraz modeluje struktury organizacyjne firm, zarówno tych, które są dopiero tworzone jak i tych, które już funkcjonują.
Pokażemy też jak unikać wielu błędów lub jak niwelować ich skutki, jeżeli już wystąpiły.