Marketing – obco brzmiące słowo, kojarzące się najczęściej z kosztowną kampanią polegającą na promowaniu własnych produktów. Firmy określane jako marketingowe oferują całą paletę usług reklamowych. W powszechnej opinii stać na nie tylko dużą firmą produkcyjną, handlową lub usługową.
Czy mała firma może sobie pozwolić na marketing? Aby odpowiedzieć na to pytanie trzeba dokładnie określić, co zawiera w sobie to pojęcie. W tym celu dobrze jest rozdzielić je na trzy czynniki o charakterze etapowym: badanie rynku, promocję produktu i akwizycję.
Marketing powinien przede wszystkim być skoncentrowany na badaniu rynku pod kątem możliwości sprzedaży określonego produktu. Takie badanie, aby było rzetelnie zrealizowane, nie może być jednak obciążone wyłącznym dążeniem do sprzedania tego produktu, bo nie uzyska się wtedy obiektywnej oceny szans. Z tego względu najlepszym rozwiązaniem jest zaangażowanie niezależnego specjalisty. Koszt takiego działania nie musi być wysoki, bowiem specjalista często latami gromadząc doświadczenia wynikające z umiejętnie prowadzonych działań własnych i obserwacji tendencji rynkowych oraz zachowań firm konkurencyjnych, dysponuje bogatym zasobem wiedzy i nie musi prowadzić indywidualnych badań, które pochłaniają największe koszty.
Badanie rynku powinno przede wszystkim poprzedzić wszelkie działania realizacyjne, bowiem może się okazać, że wprowadzanie przygotowywanego produktu jest nieopłacalne. Stosunkowo niewielkie środki finansowe przeznaczone na taką analizę, pozwalają niejednokrotnie uniknąć znacznie większych nakładów związanych z próbami wprowadzania na rynek produktu, który nie ma szans, by na nim skutecznie zaistnieć.
Promocja polega na zapoznaniu potencjalnego klienta z walorami oferowanego mu produktu. Wynika stąd wniosek, że już w początkowej fazie promocji powinien być znany profil klienta, tzn. powinno być wiadome, do kogo mają być adresowane działania zwracające uwagę na produkt i eksponujące jego walory. W przypadku wielu kampanii, szczególnie dużych firm, pojawia się pytanie; co jest ważniejsze – opakowanie czy zawartość? Oczywiście opakowanie rozumiemy tu szerzej, jako zespół działań, eksponujących pewne, wybrane cechy produktu, które mogą zainteresować klienta i zmobilizować go do zakupu. W zakresie promocji mieści się także reklama.
Akwizycja jest ostatnim etapem działań rynkowych. Jej zadaniem jest doprowadzenie do realizacji transakcji kupna-sprzedaży. Zamyka ona także pętlę marketingową, ponieważ można w tej fazie znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego klient dokonał takiego właśnie zakupu, a czasem także pozwala na wysnucie wniosków dotyczących możliwości rozszerzenia zakresu sprzedaży.
Często w praktyce okazuje się, że można wydać bardzo dużo pieniędzy na kampanię marketingową i uzyskać bardzo mizerne efekty handlowe, a z drugiej strony minimalne nakłady, w sposób celowy, przeznaczone na konkretne, ściśle uprofilowane działania, dają rezultaty niewspółmiernie wysokie.
Niejednokrotnie przedsiębiorca nie potrafi wykorzystać szeregu informacji, które pozwalają na zbudowanie skutecznych akcji marketingowych. Często najważniejszym elementem składowym działań marketingowych, często decydującym o ich skuteczności, jest myśl, wybiegająca w swoich projektach daleko w przyszłość.
Przedmiotem przygotowanego dla Państwa szkolenia będą możliwości redukcji kosztów pełnego zakresu marketingu, co szczególnie jest istotne dla osób podejmujących działalność gospodarczą, ale także dla małych firm.