Rada Miejska w Wołominie uchwaliła nowy regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wołomin. Uchwała wchodzi w życie 12 kwietnia bieżącego roku.
Naszym naturalnym obowiązkiem jest zadbanie o porządek, czystość oraz należyty stan sanitarno-higieniczny naszych posesji. Nie możemy zapomnieć, że jako właściciele nieruchomości mamy obowiązek prowadzić selektywną zbiórkę odpadów komunalnych oraz zawrzeć pisemną umowę w zakresie ich regularnego odbioru. Oczywiście wszystko zgodnie z harmonogramem ich wywozu, uzgodnionym pomiędzy nami, a jednostką wywozową. Podobnie sytuacja wygląda z wywozem nieczystości ciekłych. Jeśli ktoś jeszcze takiej umowy nie podpisał, będzie musiał zrobić to w terminie do dwóch tygodni od dnia wejścia w życie nowego regulaminu. Więc czasu na wywiązanie się z naszego obowiązku jest coraz mniej, wszak regulamin wchodzi w życie już 12 kwietnia… Pamiętajmy, że robimy to, by usprawnić oczyszczanie naszego środowiska. Niedługo będzie gotowa ewidencja wszystkich umów, powstała na podstawie informacji dostarczonych przez firmy, które zajmują się odbiorem odpadów stałych i płynnych.
Wykroczenia przeciwko Regulaminowi będą badane i karane przez Policję lub będą egzekwowane drogą administracyjną. Jeżeli mieszkaniec nie wywiąże się ze swoich obowiązków, może być nawet obciążony kosztami jego wykonania. Zabronione jest spalanie odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków, dopuszcza się jedynie spalanie odpadów z drewna nie zawierającego substancji niebezpiecznych. Odpady muszą być składowane w miejscach do tego przeznaczonych, zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów. Jesteśmy zobowiązani do utrzymywania pojemników na odpady w stanie czystości, dobrym stanie technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania.
Nie możemy zapomnieć również o obowiązkach, związanych z naszymi czworonogami. Nasze psiaki muszą być prowadzone na uwięzi, a jeżeli pies jest rasy uznawanej za agresywną powinien mieć nałożony kaganiec. Psy ras uznanych za niebezpieczne mogą być wyprowadzane wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Zabronione jest wprowadzanie psów i innych zwierząt domowych na teren placów zabaw, piaskownic, boisk szkolnych i ogródków przedszkolnych. Właściciel czworonoga musi niezwłocznie usunąć zanieczyszczenia pozostawione przez psy i inne zwierzęta w obiektach i terenach użytku publicznego, zwłaszcza na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach i terenach zielonych. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów – przewodników. Dopuszcza się składowanie psich odchodów do koszy ulicznych pod warunkiem, że są one wyłożone workiem foliowym lub pozostawianie ich na terenach specjalnie wyznaczonych (tzw. wybiegów dla psów).
red