Wołomińskie Centrum Edukacji „Edus” kształci uczniów, którzy z różnych przyczyn nie mogli ukończyć szkół wraz ze swoimi rówieśnikami. Daje szansę na rozwój, dalszą edukację i lepsze życie.
Centrum Edukacji „Edus” w Wołominie to: Niepubliczne Liceum Uzupełniające dla Dorosłych(2 lata), Liceum dla Dorosłych (3 lata) i Szkoła Policealna (2 lata). Wszystkie szkoły posiadają uprawnienia szkół publicznych. Nauczycielom w „Edusie” jest o tyle łatwiej uczyć niż w innych szkołach, że ich uczniowie po prostu chcą się uczyć. Szanują naukę, bo ciężko na nią pracują i co miesiąc płacą czesne. Mimo, że jest to liceum „dla dorosłych”, to 70% uczniów stanowią osoby między 17 i 25 rokiem życia, 20% to osoby od 25 do 35 lat, tylko 10% powyżej. Choć zajęcia odbywają się w soboty i niedziele, to program nie różni się, od tego w szkołach publicznych. Szkoły w „Edusie” spełniają i realizują wszystkie wymogi programowe. W ostatnich latach nauki szczególną uwagę zwraca się na przygotowanie z przedmiotów maturalnych. Wyniki matur pokazują, że uczniowie przykładają się do nauki. Głównym środkiem utrzymania szkół jest czesne. Za te pieniądze zakupiony został sprzęt do pracowni komputerowej oraz wyposażenie do dwóch pracowni językowych i do pozostałych sal wykładowych. Jest to duże osiągnięcie, bo w porównaniu do szkół publicznych, które zawsze mogą liczyć na wsparcie z gminy, „Edus” musi radzić sobie sam. Dodatkowo Centrum Edukacji funkcjonuje jako instytucja szkoleniowa, która prowadzi kursy, szkolenia, konferencje itp. W 2006 roku Centrum przy współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy, realizowało projekt „Językowy Pomost” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Priorytetu 2-Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. W programie uczestniczyli pracownicy jednostek samorządu terytorialnego (100 osób – 10 grup, łącznie 2560 godzin). Ponadto Centrum prowadzi kursy z różnych specjalności dla bezrobotnych skierowanych z Urzędu Pracy, w ramach uczestnictwa w przetargach nieograniczonych. Główną bolączką kierownictwa są nieterminowe wpłaty czesnego przez słuchaczy. Zdarza się, że czesne uczniom w trudnej sytuacji finansowej jest po prostu umarzane. Takie wsparcie przynosi efekty. Ze 169 osób, które zdały maturę od 1 września 1997 roku (moment rozpoczęcie działalności), a wielu osiągnęło już niemałe sukcesy. Jedni ukończyli studia, inni zakładają firmy.
Paweł Tyliński