Adam Łossan
Główną przeszkodą w przyspieszeniu rozwoju naszego powiatu była i jest fatalna sieć dróg łączących poszczególne miasta i gminy z Warszawą. Od lat wiele się na ten temat mówiło, a niewiele robiło. Winić za dotychczasowy stan należy przede wszystkim zarządców głównych dróg przebiegających przez powiat wołomiński – Generalną Dyrekcję Budowy Dróg i Autostrad za stan techniczny i drożność drogi krajowej Warszawa – Radzymin – Wyszków oraz podległy mazowieckiemu Sejmikowi Mazowiecki Wojewódzki Zarząd Dróg odpowiedzialny za stan najważniejszych dla naszej społeczności dróg wojewódzkich nr 631 z Rembertowa przez Zielonkę, Marki – Strugę w kierunku Nieporętu oraz nr 634 z Ząbek przez Zielonkę, Kobyłkę, Wołomin w kierunku Tłuszcza. Niby coś się na tych drogach w ubiegłych latach działo, nieśmiało modernizowano niewielkie ich odcinki – np. przebiegający przez Zielonkę fragment drogi nr 634, ale prace te nie miały odpowiedniego rozmachu i w zasadzie nie skracało to czasu dojazdu do Warszawy dla pracujących w niej mieszkańców naszego powiatu, ani nie zachęcało nowych inwestorów z zewnątrz do tworzenia u nas miejsc pracy.
Powinno się to teraz szybko zacząć zmieniać. Z różnych stron zaczynają dochodzić optymistyczne wiadomości. I tak 5 grudnia 2006 r. uchwałą Zarządu Sejmiku Mazowieckiego zakwalifikowano, jako zadanie priorytetowe, do przebudowy w latach 2008 – 2012 z wykorzystaniem środków unijnych drogę nr 631 Rembertów – Nowy Dwór Mazowiecki, w tym jako dwupasmowy odcinek Rembertów – Zielonka aż do projektowanego za zielonkowskim cmentarzem węzła drogowego z trasą S-8 czyli nową autostradą Via Baltica, która ma połączyć zmodernizowaną Trasę Toruńską przez Nadmę, Janków, Radzymin z Wyszkowem i biec dalej przez Wilno, Rygę, Tallin do Petersburga. Już w bieżącym roku ma ruszyć przebudowa tej trasy na odcinku Radzymin – Wyszków, a całość ma być gotowa do roku 2012. Druga autostradowa droga ekspresowa S-17 ma być wybudowana do roku 2015 i stanowić odgałęzienie od Via Baltiki. Jej trasa to Marki – Zielonka – Wesoła – Zakręt aż do połączenia z projektowaną autostradą Świecko – Warszawa – Terespol, a najbliższy węzeł drogowy ma być zlokalizowany w Zielonce na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 631 pomiędzy rondem przed Ząbkami a przejazdem kolejowym w lesie na linii do Warszawy Wileńskiej.
Nie jest ustalony tylko harmonogram przebudowy drogi nr 634 na odcinku Zielonka – Wołomin. Swego czasu unieważniono przetarg na jego zaprojektowanie (planowana jest dwupasmowa jezdnia od ronda pod Ząbkami do skrzyżowania w Turowie, lub aż do Ronda Fieldorfa w Wołominie) i inwestycja ta wypadła niestety dwa lata temu z wieloletniego programu inwestycyjnego Sejmiku Mazowieckiego. Nieśmiało są tylko kontynuowane prace modernizacyjne na dalszych odcinkach drogi nr 634 w okolicy Tłuszcza. Aby zmienić ten stan rzeczy nowi starostowie wołomińscy wspólnie z burmistrzami Zielonki, Kobyłki i Wołomina podjęli obecnie bardzo intensywne starania, aby ponownie ulokować tę inwestycję (Zielonka – Wołomin) w WPI Sejmiku. Wspólne i uzgodnione wystąpienie w tej sprawie ma być przedstawione Sejmikowi podczas planowanej na luty roboczej wizyty członków jego Zarządu i radnych wojewódzkich w starostwie wołomińskim. Miejmy nadzieję, że uzyskamy zgodę na przywrócenie tej bardzo ważnej dla rozwoju naszego powiatu inwestycji. A tak na marginesie w latach 2008 – 2013 planowana jest również (za środki unijne) kompleksowa modernizacja trasy kolejowej E 75 na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz. Jednym słowem – oby wreszcie się dużo działo!