05. Stawiamy na jakość

Rozmowa z Panem Zenonem Daniłowskim – prezesem zarządu Praskiej
Giełdy Spożywczej w Ząbkach

– Mija 15 lat działalności Praskiej Giełdy Spożywczej. Jakie były początki ?
– Na początku lat dziewięćdziesiątych, zgodnie z ówczesnymi realiami ekonomicznymi, handel na Giełdzie miał charakter żywiołowy. Sprzedaż odbywała się ze środków transportu. W kolejnych latach samochody operatorów zostały zastąpione pawilonami, a sprzedający zainwestowali w wyposażenie miejsc sprzedaży.
– Zarząd Giełdy także inwestował…
– Operatorzy, którzy prężnie rozwijali działalność, zgłaszali zapotrzebowanie na coraz większe powierzchnie handlowe. Zarząd odpowiedział na te oczekiwania i podejmował budowę coraz to nowych wielkopowierzchniowych hal.
– Czym obecnie jest Praska Giełda Spożywcza?
– Jest jednym z największych rynków hurtowych w kraju. Teren Giełdy obejmuje 11 hektarów, z czego 4 hektary stanowi powierzchnia zabudowana. Giełda jest bazą zaopatrzenia dla tysięcy sklepów detalicznych, gastronomii oraz punktów zbiorowego żywienia w Warszawie i na Mazowszu.
– Czyli na brak klientów nie narzekacie.
– Zarząd pragnie, aby rynek hurtowy był jak najlepiej przystosowany do potrzeb klientów. Oznacza to, że powinien on być jak najbardziej kompleksowy – by w jednym miejscu zaopatrzyć sklep czy punkt gastronomiczny. W tym bowiem fragmencie działalności handlowej dla kupców czas liczy się szczególnie. Hasło: Kupisz wszystko w jednym miejscu – towarzyszy naszym przedsięwzięciom.
– A co z jakością oferowanego asortymentu?
– Nie tylko dobór asortymentu jest istotny, ale i fakt, że są to produkty świeże, a ich droga od producenta do nabywcy jest możliwie najkrótsza. Nasze obiekty spełniają wymogi Unii Europejskiej, zasad systemu HACCP oraz Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP).
Jakie wyzwania stoją przed Praska Giełda.
Rynki hurtowe istnieją na całym świecie i odnoszą sukcesy. W Polsce dopiero się rozwijają. Praska Giełda zamierza dotrzymać kroku nowoczesności, a zarazem pójść własną drogą.
– Czy będzie to związane z promowaniem polskiej żywności?
– Chcemy, aby w rynku produktów spożywczych zwiekszać udział tych, które wytwarzane są wyłącznie z naturalnych składników oraz według tradycyjnych uznanych receptur. Praska Giełda jako pierwszy rynek hurtowy w Polsce uruchomiła salon „Polskie Smaki”. Oferowane są w nim regionalne produkty spożywcze.
– Wypada na koniec życzyć tylko dalszych sukcesów.
– W Europie rozwój rynków finansowany jest przez programy strukturalne. Nasze dotychczasowe inwestycje powstawały z własnych środków. Są szanse, że ta sytuacja ulegnie zmianie. Praska Giełda Spożywcza stawia na jakość i tradycję.